تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۱۱
استقلال دانشکده علوم پزشکی چابهار مسیر توسعه و پیشرفت جنوب سیستان و بلوچستان را به همراه دارد.
استقلال دانشکده علوم پزشکی چابهار مسیر توسعه حوزه بهداشت و درمان را هموار کرد
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، در دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دستاورد‌های بسیاری در حوزه سلامت در سیستان و بلوچستان حاصل شده است و به برکت انقلاب اسلامی سه واقعه مهم در عرصه سلامت حاصل شد؛ استقرار نظام و شبکه یکی از وقایعی بود که قبل از انقلاب وجود نداشت درحالی‌که در حال حاضر ما در دورترین نقاط این شبکه توسعه‌یافته است و اکنون در دورترین روستا‌ها خدمات بهداشتی و درمانی عرضه می‌شود.

سیستان و بلوچستان به جهت وسعت فراوان دارای سه دانشگاه علوم پزشکی زابل، زاهدان و ایرانشهر است، با این‌حال همچنان این استان به‌ویژه در جنوب در شاخص‌های بهداشتی و درمانی وضعیت نامناسبی را دارد که نیاز مبرم به مراکز بهداشتی و درمانی دارد.

شرایط بهداشتی و درمانی مناطق جنوبی استان شرایط نامناسبی است و تنها یک مرکز درمانی مناسب دارد و بیمارستان امام علی (ع) ۱۸۷ تختخوابی برای جمعیت ۳۰۰ هزار نفری چابهار و دشتیاری کفاف نمی‌دهد و این شهر ساحلی با بیش از ۷۰ هزار نفر حاشیه‌نشین از کمبود امکانات رفاهی و خدمات عمومی بی‌بهره هستند.

این بیمارستان باید جمعیت بیش از به ۸۰۰ هزار نفر جمعیت شهرستان‌های راسک، کنارک، نیک‌شهر، قصرند، سرباز، دشت یاری و حتی جاسک هرمزگان هم خدمات دهد و تنها راه توسعه و ارتقای شاخص‌های سلامت راه‌اندازی دانشگاه مستقل علوم پزشکی در چابهار است.

ایجاد زمینه شکوفایی منطقه زمانی رقم می‌خورد که بتوانیم در حوزه‌های بهداشت، درمان و خصوصاً آموزش کارهای مؤثری انجام داد.


شتاب فرایند استقلال دانشکده علوم پزشکی چابهار

 همایون دادگر، مسئول راه‌اندازی دانشکده علوم پزشکی چابهار در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به پیگیری‌های هفته جاری و جلسات متعدد با کارشناسان وزارت بهداشت در جهت شتاب‌بخشی به فرایند استقلال دانشکده علوم پزشکی چابهار بیان کرد: باتوجه‌به اسناد بالادستی، وعده رئیس‌جمهور و پیگیری‌های صورت‌گرفته از سوی نماینده حوزه انتخابیه چابهار، استقلال دانشکده علوم پزشکی چابهار در مردادماه سال ۱۴۰۱ توسط وزیر بهداشت اعلام و در دستور کار قرار گرفت.

 وی افزود: پیگیری‌ها در جهت استقلال دانشکده با همراهی نماینده و مساعدت دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در سطح وزارت بهداشت در حال انجام است و رایزنی با کارشناسان و مدیران وزارتخانه ادامه دارد.

 مسئول راه‌اندازی دانشکده علوم پزشکی چابهار تصریح کرد: با برنامه‌ریزی منسجم، کمک و پشتیبانی سایر دستگاه‌ها و همراهی مردم امیدواریم دانشکده علوم پزشکی چابهار هرچه سریع‌تر مستقل و در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گیرد.

دادگر گفت: راه‌اندازی دانشکده علوم پزشکی چابهار مطالبه مردم و یک ضرورت در جهت ارائه خدمات مطلوب به مردم منطقه، ارتقا سطح آموزش و افزایش زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی است که امیدواریم با تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام شده هرچه زودتر محقق شود.

 بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در سفر تیرماه به جنوب سیستان و بلوچستان با تأکید بر شتاب و ابلاغ فرایند مستقل شدن دانشکده علوم پزشکی چابهار تا مردادماه سال جاری خبر داده بود که دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر باید هر چه زودتر شرایط را برای راه‌اندازی دانشکده علوم پزشکی چابهار آماده کند تا این امر بسیارمیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن محقق شود.

 وی تأکید کرده بود؛ دانشگاه‌های علوم پزشکی باید از دانشگاه علوم پزشکی چابهار پشتیبانی کرده تا به‌سرعت پیشرفت کند و به لحاظ نیروی انسانی و سایر کمک‌ها یاری رسانند تا با یک برنامه‌ریزی صحیح یک دانشگاه علوم پزشکی بسیار قدرتمند در چابهار داشته باشیم.

معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی هم بیان کرد: شاخص‌های سلامت در جنوب سیستان و بلوچستان با میانگین محروم‌ترین نقاط کشور فاصله‌ای معنادار دارد و باتوجه‌به گستردگی این پهنه احداث دانشگاه علوم پزشکی امری ضروری به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در ۸ اسفند ۱۴۰۰ و جلسه ۲۵۸ شورای گسترش دانشگاه علوم پزشکی با تأسیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی در چابهار موافقت شد و مردادماه سال جاری فرایند مستقل شدن دانشکده علوم پزشکی چابهار ابلاغ شد.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی گفت: باتوجه‌به نگاه ویژه‌ای که رهبر انقلاب به سواحل مکران دارند و همچنین ظرفیت‌های قانونی موجود در ماده ۶۵ احکام دائمی قانون برنامه ششم توسعه امیدواریم احداث دانشگاه علوم پزشکی در چابهار سنگ بنا و گام بلندی برای ارتقای شاخص‌های حوزه سلامت در استان سیستان و بلوچستان باشد.

انتهای خبر/ ف https://asrehamoon.ir/vdcbg0b8grhbs5p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما