تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۱۳
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اهمیت حل مشکل بحران ارزش‌افزوده، گفت: سرمایه‌گذاری در ارز و پول، ارزش‌افزوده‌ایی معادل صفر دارد و بر تغییر این روند تاکید کرد.
ایجاد ارزش‌افزوده؛ مقدمه دستیابی به کاهش تورم و رونق تولید
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل ازشبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛  مجید گودرزی، کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص چالش‌های پیش‌روی اقتصاد ایران برای محقق‌شدن شعار سال یعنی مهار تورم و رشد تولید اظهار کرد: در مرحله اول برای دستیابی به این اهداف لازم است مردم بدانند سرمایه‌گذاری در ارز و پول ارزش‌افزوده صفر دارد و اتفاقاً یکی از اصلی‌ترین چالش‌های اقتصادی ایران «بحران ارزش‌افزوده» است.

لزوم حل چالش سرمایه‌گذاری با ارزش‌افزوده صفر مطلق

وی ادامه داد: حجم عظیمی از سرمایه‌های کشور در بازارهایی سرمایه‌گذاری شده است که ارزش‌افزوده صفر مطلق دارند. مثل بازار طلا، ارز، مسکن سرمایه‌ای، سپرده‌های بانکی، طرح‌های نیمه‌تمام و... اینها بخش مهمی از سرمایه‌گذاری‌های ما ایرانیان را تشکیل می‌دهد که همگی نه یک ریال ارزش‌افزوده دارند و نه حتی یک شغل ایجاد می‌کنند.
وی تأکید کرد: این نوع سرمایه‌گذاری‌ها مصیبت اصلی اقتصادی ماست که تبدیل به یکی از عمده دلایل عقب‌ماندگی اقتصادی کشور شده است.
وی در توضیح افزود: کسانی که از افزایش نرخ ارز حمایت می‌کنند، عمدتا صادرکنندگانی هستند که بدون یک ریال ارزش‌افزوده بیشتر، تنها با ایجاد بحران در نرخ ارز، حاشیه سود چند صددرصدی کسب می‌کنند و متأسفانه این رانت بزرگ در صورت‌های مالی آنها هرگز منعکس نمی‌شود.
وی تصریح کرد: مردم باید بدانند که اگر در بازار ارز حتی صددرصد هم سود داشته باشند، تنها در یک کالا سود کرده‌اند و به‌زودی خودشان و هم‌وطنانشان می‌بایست هزاران قلم کالا و خدمت را با صددرصد افزایش قیمت خریداری کنند. پس بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری باید برای مردم تبیین شود که هجوم به بازار ارز و ایجاد تقاضای انفجاری، یک منشأ ایجاد ابر تورم در کشور است.
وی گفت: عده‌ای به بهانه مبارزه با قاچاق ارز و تحریم، اقدام به بالابردن نرخ ارز کردند. این در حالی است که دست‌کاری نرخ ارز صدمات بیشتری از قاچاق و تحریم عوارض برای اقتصاد و اجتماع ایجاد کرد.

نرخ ارز موجب شد تا قاچاق، صرفه اقتصادی پیدا کند

گودرزی در توضیح ادامه داد: به علت دست‌کاری عمدی نرخ ارز، قاچاق همه چیز صرفه اقتصادی پیدا کرده و صادرات تبدیل به غارت منابع ملی شده است و ایجاد ارزش‌افزوده در این شرایط اقتصادی به‌صرفه نیست و شرایطی ایجاد شده که مردم بجای خرید ارز باید با این منشأ بزرگ رانت و فساد مقابله کنند، نه اینکه جلوی صرافی‌ها صف بکشند و در این فساد بزرگ سهیم شوند و از آن قبح‌زدایی کنند.
وی در پایان گفت: سرمایه‌گذاری در بازار ارز برای جلوگیری از کاهش ارزش پول، مصداق خودکشی از ترس مرگ است و این سرمایه‌گذاری کاملاً غلط بوده و در نهایت سرمایه‌های کشور را تبدیل به هزینه می‌کند و تمام شاخص‌های اقتصادی را منفی می‌کند که توجه به اصلاح این روند می‌تواند به‌عنوان قدمی اولیه برای دستیابی به اهداف سال از جمله کاهش تورم و انتقال سرمایه به صنایع تولیدی در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری باشد.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcauan6w49nm01.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما