تاریخ انتشار :دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۳۱
نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: ستاد احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر با نگاه تربیتی و اصلاحی، آسیب‌های جامعه را رصد و با مشارکت مردم در جهت اصلاح آن تلاش کند.
نگاه به امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر باید تربیتی و اصلاحی باشد
به گزارش پایگاه خبری «عصرهامون»، آیت‌الله مصطفی محامی در دیدار دبیر و اعضای شورای ستاد احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر استان بیان کرد: ستاد احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر به‌عنوان یک وظیفه دینی و اجتماعی و با نگاه تربیتی و اصلاحی باید آسیب‌های جامعه را رصد و برای اصلاح این آسیب‌ها در تلاش باشد.

امام‌جمعه زاهدان افزود: آسیب‌های ما در جامعه معروف‌های ترک شده و منکرهای رواج پیدا کرده هستند و باید آن‌ها را رصد و در صدد رفع آن با مشارکت خود مردم باشیم.

آیت‌الله محامی تصریح کرد: امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر یک وظیفه دینی، اجتماعی و قانونی است و جدای از اینکه مسلمانان باید در این جهت احساس مسئولیت داشته باشند؛ اما ستاد احیای امر به معروفی و نهی‌ازمنکر دارای یک جایگاه قانونی هم هست.

وی ادامه داد: نگاه به امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر باید تربیتی و اصلاحی باشد چرا که تلاش معارف دینی و حتی هدف از رسالت پیامبران نیز همین تربیت و رشد انسان‌ها بوده است.

امام‌جمعه زاهدان اذعان کرد: ما باید با چنین نگاهی وارد کار شویم تا بتوانیم به اهداف نزدیک شویم چرا که اگر کار از روی اجبار صورت گیرد ممکن است فرد در لحظه اصلاح شود؛ اما مجدد همان راه را ادامه خواهد داد؛ اما وقتی تربیت صورت گیرد حالت خودکنترلی دارد و فرد خود را از انجام تخلف مصون می‌دارد.

رئیس ستاد احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر استان گفت: متأسفانه آسیب‌ها در سطح جامعه زیاد است و ازآنجایی‌که نمی‌توانیم به همه آن‌ها رسیدگی کنیم باید کار را اولویت‌بندی و دنبال کنیم و بحث عفاف و حجاب تنها یکی از این محورهاست.

آیت‌الله محامی افزود: بنده درگذشته نیز تأکید کرده‌ام که مطالبه‌گری و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر نباید با سیاسی‌کاری آلوده شود چرا که در این صورت دیگر قابلیت استفاده ندارد.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: اینکه بر اساس برخی دستورات و یا برخی بخشنامه‌ها تمرکز خود را روی یک حوزه گذاشته و از سایر موارد چشم‌پوشی کنیم درست نیست چرا که اگر فکر اصلاح جامعه هستیم و نگاه سیاسی نداریم باید همه موارد را در کنار هم ببینیم برای مثال پوشش بد برخی افراد در جامعه یک منکر است؛ اما آیا زباله‌گردی و کارتن خوابی منکر نیست؟ آیا اختلاس منکر نیست و آیا پارتی‌بازی و عدم توجه به شایسته‌سالاری در عزل و نصب‌ها منکر نیست؟ و باید ببینیم آسیب کدام یک از این‌ها بیشتر است و اولویت‌بندی کنیم و در حد توان با آن مقابله کنیم.

وی اضافه کرد: گام بعد تلاش برای مقابله با این آسیب‌ها آن هم با مشارکت مردم است چرا که مخاطب امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر تنها ستاد احیا امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر نیست؛ بلکه همه مردم مخاطب هستند و البته کار تا زمانی که مردمی نباشد انجام نخواهد شد چرا که معروف و منکر یعنی آنچه از نظر عُرف پسندیده یا ناپسند است و اگر چنین چیزی فرهنگ‌سازی نشود و مردم چیزی را بد ندانند عادی خواهد بود و تبدیل به عُرف جامعه می‌شود.

وی گفت: زمانی می‌توان کارکرد که معیارهای ارزشی جامعه تغییر نکند و دشمن همواره در تلاش است تا معیارهای ارزشی در جامعه را تغییر دهد.

امام‌جمعه زاهدان با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) اظهار کرد: «چگونه خواهید بود شما مسلمان‌ها زمانی که فساد در جامعه زیاد شود و کسی برخوردی نکند» و زمانی که سؤال پرسیدند که آیا چنین شرایطی به وجود می‌آید حضرت در پاسخ فرمودند نه‌تنها تحقق پیدا می‌کند؛ بلکه بدتر هم می‌شود و به جایی می‌رسد که در جامعه امر به منکر و نهی از معروف می‌کنند و حتی در گام بعد معروف را منکر و منکر را معروف می‌دانند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: دشمن پله به پله پیش می‌رود و ذائقه مردم را تغییر می‌دهد و یکی از مصادیق آن بحث عفاف و حجاب است که به‌تدریج بی‌حجابی تبدیل به عُرف جامعه می‌شود.

وی عنوان کرد: در فضای اول انقلاب فرد بسیجی هنگام دریافت حقوق آن را برای کمک به دیگران هزینه می‌کرد؛ اما حالا فرد حق بسیاری دیگر را تصاحب می‌کند و هنگامی که یک انسان پرهیزکار دست به چنین کارهایی نمی‌زند به او توهین می‌کنند و او را ساده و دیوانه خطاب می‌کنند.

وی ادامه داد: مردم کلید حل همه معماها هستند و این را در دوران دفاع مقدس مشاهده کردیم و اگر در حوزه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر هم مردم پای‌کار بیایند موفقیت حاصل خواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: باید گزارشی از فعالیت‌های ستاد احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و نیز میزان تأثیرگذاری این فعالیت‌ها ارائه شود تا پس از مشخص نمودن نقاط قوت و ضعف برای اجرای برنامه‌ها در آینده برنامه‌ریزی صورت گیرد.

وی گفت: متأسفانه فضای مطالبه‌گری در سطح استان مطلوب نیست و مطالبه‌گران پای‌کار نمی‌آیند و به اقتضائات کار عمل نمی‌کنند.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcjaoevauqemtz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما