تاریخ انتشار :دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۴۵
کارشناس معماری گفت: ارتباط معنایی معماران و روان‌شناسان بر اساس فراهم‌سازی یک آسایش و آرامش محیطی برای مردم است.
معماران، روان‌شناسان ناشناخته امروز هستند
 علی فروغی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون» بیان کرد: سوم اردیبهشت در ایران به دلیل مصادف شدن با زادروز شیخ بهایی روز معمار نام‌گذاری شده است، یک دانشمند مسلمان ایرانی که آثار ارزشمندی در معماری برجای گذاشته‌اند، این عالِم وقتی در سن ۷۵ سالگی در اصفهان به رحمت خدا رفتند، وصیت کرده بودند که؛ در جوار حرم مطهر حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) به خاک سپرده شوند.
 
 وی افزود: روز معمار را به‌تمامی معماران ایرانی، نامدار یا گمنام و تمامی دانشجویانی که در راه کسب علم در این رشته و ساختن ایرانی زیباتر تلاش می‌کنند تبریک می‌گویم.
 
 این کارشناس معماری دررابطه‌با پیشرفت معماری ایران یادآور شد: کشور ایران همواره در عرصه معماری جزو پیش‌گامان بوده و در تمامی دوران آثار جالب‌توجه و درخشانی را در زمینهٔ ساخت شهرها و حیات اجتماعی به جهانیان عرضه کرده؛ برای مثال به‌جرئت می‌توان گفت ایرانیان مبتکر ساخت آجر بناهای آجری عظیم و زیبا بودند و با بررسی معماری کهن ایران‌زمین می‌توانیم به حجم عظیمی از هوش، فناوری و نبوغ در آثار ایرانی پی ببریم.
 
 وی تصریح کرد: معماری ایران معماری اصیلی است که سادگی و تزیین را با هم درآمیخته و نماد تاریخ و افسانه‌های ایرانی است؛ مانند قلعه‌ها، معابد و مساجد زیبای موجود در ایران سیر تکامل هنر و معماری ایران ریشه در حوادث و شرایط اقلیمی سرزمینمان دارد و آداب‌ورسوم، فرهنگ و عقاید نسل‌های مختلف ایران را می‌توان با نگاهی کوتاه به آثار معماری آن دریافت.
 
 فروغی اظهار کرد: اگر معماری ایران در راه امروزه خود پیش رود نمی‌توان این اطمینان را داد که مانند گذشتگانمان آثار چشمگیری را به‌جای بگذاریم و قطعاً معماری امروز ایران نیاز به تغییر دارد چرا که کمترین توجه را به شرایط محیطی و اقلیمی کشور انجام داده شاید بتوان تک بناهای قابل‌توجهی را در معماری معاصر ایران یافت؛ اما معماری صرفاً تک بنا نیست و اگر سیمای شهری را در معماری معاصر ایران بررسی کنیم بازخورد خوبی نخواهیم داشت.
 
 وی در خصوص آثار تاریخی ایران گفت: در کشورهای توسعه‌یافته جهان این بلوغ فکری ایجاد شده که بناهای تاریخی باید حفظ و نگهداری شوند چرا که این بناها هویت یک ملت را شکل می‌دهند؛ اما در کشور ما این آثار به‌شدت مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند برای مثال در حریم آنها ساخت‌وساز شکل می‌گیرد و بناهای ناهمگون در کنار آنها ساخته می‌شود.
 
 فروغی تشریح کرد درباره نیازهای معماری امروز ایران اذعان کرد: معماری امروز ایران به‌شدت نیازمند حفظ و احیای بافت‌های تاریخی است و در ساخت‌وسازهای جدید باید به شرایط اقلیمی، اقتصادی و فرهنگی توجه بسیار زیادی شود و همهٔ ما معماران باید تلاش کنیم تا حس تعلق خاطر افراد به بنایی که در آن حضور دارند را افزایش دهیم و این مهم فقط در صورت ایجاد ارتباط قوی بین معمار و مخاطب ایجاد می‌شود.
 
 وی تشریح کرد: متخصصین این رشته باید افرادی برنامه‌ریز و دقیق باشند و یاد بگیرند که مشکلات را با کوتاه‌ترین راه، کمترین هزینه و بیشترین بهره‌وری حل کنند.
 
 این کارشناس معماری خاطرنشان کرد: بنابراین صرفاً کار یک متخصص معماری این نیست که ساختمانی را بسازد، بلکه باید یاد بگیرد که در یک نگاه کلی، افرادی برنامه‌ریز برای تمامی ابعاد در جامعه خود باشند، افزون بر اینکه، زمانی این رشته نسبت به نیاز واقعی جامعه فارغ‌التحصیلان کمی داشت؛ اما امروزه تعداد فارغ‌التحصیلان زیاد شده اما این میزان افزایش، کمی است چون رشته معماری برای بسیاری از مؤسسات و آموزش عالی، ابزاری شده که بحران‌ها و مشکلات مالی خود را حل کنند و در نتیجه به رفع مشکلات جامعه و تولید علم توجه چندانی نمی‌شود که این امر در نهایت حجم بسیار زیاد فارغ‌التحصیلان باکیفیت نه‌چندان مقبول حتی در مقاطع تحصیلات تکمیلی را در پی خواهد داشت.
 
 انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdcdjj0fzyt09s6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما