تاریخ انتشار :دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۰
مدیر سلامت محیط کار دانشگاه علوم پزشکی زاهدان:

کیسه‌های پلاستیکی، خطری جدی برای محیط‌زیست است

مدیر سلامت محیط کار دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: کیسه‌های پلاستیکی برای انسان و حیوان خطرناک هستند به‌عنوان یک خطر زیست‌محیطی شناخته می‌شوند.
کیسه‌های پلاستیکی، خطری جدی برای محیط‌زیست است
سحر شهریاری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون» بیان کرد: سوم اردیبهشت به‌عنوان روز جهانی زمین پاک نام‌گذاری شده و شعاری که ازلحاظ جهانی برای این روز انتخاب شده، «سیاره زمین در مقابل پلاستیک» و شعار پیشنهادی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، «مشارکت مردم ایران در برابر پلاستیک نجات زمین» است.
 
 وی افزود: در سومین روز از هفته سلامت با موضوع سلامت خانواده و سلامت زمین، با تأکید بر ارتقا فرهنگ مسئولیت اجتماعی و مشارکت عمومی در حفظ سلامت انسان و محیط‌زیست گزارش شده است.
 
 این مسئول تصریح کرد: استفاده از کیسه‌ها و ظروف پلاستیکی آن‌چنان با زندگی روزمره ما پیوند خورده است که شاید تصور اینکه روزی ما از این مواد و محصولات خطرناک نتوانیم استفاده کنیم، برای ما اجتناب‌ناپذیر تلقی می‌شود.
 
 وی با بیان اینکه مهم‌ترین خصوصیت پلاستیک، تجزیه طولانی‌مدت آن در طبیعت است، ادامه داد: سال‌ها طول می‌کشد یک کیسه پلاستیکی از بین برود و در طول این مدت‌زمان به دلیل تابش آفتابی که بر روی آن انجام می‌شود، مواد سمی را وارد هوا و خاک می‌کند و آلودگی محیط‌زیست را به همراه دارد.
 
 شهریاری استفاده بسیار زیاد از مواد پلاستیکی را باعث ایجاد مشکلات زیاد برای انسان و محیط‌زیست دانست و خاطرنشان کرد: مواد پلاستیکی در محیط‌هایی که برای کشاورزی استفاده می‌شود، باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی در فرایند تولید مواد غذایی گیاهی و از طریق آنها برای انسان می‌شود.
 
 وی گفت: محل دپوی زباله و پسماند، هکتارها زمین را اشغال کرده و از خود گازهای خطرناکی مانند متان و دی‌اکسیدکربن منتشر می‌کنند. همچنین شیرابه‌هایی که از طریق مواد موجود در زباله وارد زمین شده باعث آلودگی خاک و آب می‌شود.
 
 مدیر سلامت محیط کار دانشگاه علوم پزشکی زاهدان عنوان کرد: زباله‌های موجود در کیسه‌های پلاستیکی برای انسان و حیوان خطرناک هستند وبه عنوان یک خطر زیست‌محیطی شناخته می‌شوند؛ چراکه حیوانات و آبزیانی که این کیسه‌ها را به‌اشتباه غذا استفاده می‌کنند، باعث مسمومیت‌هایی در دستگاه گوارش آن‌ها می‌شود و مشکلات زیادی برای انسان‌هایی که آنها را به‌عنوان غذا مصرف می‌کنند می‌شود.
 
  وی در پایان بازیافت را مهم‌ترین راه برای کاهش زباله‌های پلاستیکی دانست و گفت: از وسایل شخصی به‌جای مواد یکبار مصرف استفاده کنیم و زباله‌ها و پسماندهای خود را در مبدأتفکیک کنیم. از ریختن زباله و مواد پلاستیکی در طبیعت اجتناب کنیم و در حفظ زمین و محیط‌زیست خود هر روز بیشتر و بهتر از دیروز کوشا باشیم.

 انتهای خبر /
 
 
  https://asrehamoon.ir/vdcivvazwt1aqp2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما