نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: معلمان تاثیرگزارترین اشخاصی هستند که شاید با یک جمله بتوانند مسیر زندگی ما را تغییر بدهند.
حسینعلی شهریاری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون» بیان کرد: در هفتهای قرار داریم که مناسبتهای مختلفی مثل روز و هفته معلم که گرامی داشت شهید مطهری است و هم هفته کارگر را در خود جایداده است، طبق صحبت مقام معظم رهبری برای شعار سال که جهش تولید با مشارکت مردمی است جهش تولید توسط کارگران عزیز اتفاق میافتد که خیلی مسئله مهمی است که باید هم جایگاه کارگران و هم مسائل معیشتی و مسائل بیمه و همه این مشکلات آنها در نظر گرفته شود.
وی افزود: جایگاه معلم و استاد جایگاه بسیار ویژهای است، متأسفانه در کشور ما یکی از مشکلات عمدهای که وجود دارد جایگاه معلم و استاد است، معلمان جایگاه علمی که باید داشته باشند باتوجهبه اینکه برنامهها و محاسبات خوبی هم پیشبینیشده، در مواردی از جمله رتبهبندی معلمان باتوجهبه تلاش زیاد مجلس هنوز رضایتمندی معلمان را به دست نیاوردهاند.
منتخب مردم تصریح کرد: در ۶ سال اول دوره دبستان که در همه جای دنیا جایگاه ویژهای برای معلمین این مقطع تحصیلی پیشبینی میشود در کشور ما خیلی با جدیت به این مسئله پرداخته نشده است و شاید یکی از دلایل عمدهای که بعضی مواقع دانشآموزان ما دچار مشکل میشوند این مسئله باشد که نتوانستیم برای مقاطع ابتدایی معلمینی را با شرایط خاص و ویژه تربیت کنیم که بتوانند وظیفه بزرگی را که بر عهده دارند بهدرستی انجام دهند.
وی یادآور شد: ما فراز و نشیبهایی در تعداد دانشآموزان در کشور داشتیم در مقطعی ۱۵ تا ۱۶ میلیون دانشآموز در سطح کشور داشتیم و در مقطع دیگر این آمار به ۱۲ میلیون کاهش پیدا کرد و مجدداً به مرز ۱۵ و ۱۶ میلیون رسید که کمبود جدی برای معلم به وجود آمد بهطوریکه مجبور شدند برای اینکه بتوانند کلاسها را اداره کنندمعلمان نهضتی، خرید خدمات و شرکتی استخدام کنند و این در حالی بود که چند سال پیش در شورایعالی انقلابفرهنگی توصیههای مقام معظم رهبری به این بود که محصلین ما باید حتماً در دانشگاه تربیتمعلم و یا در دانشگاه خوارزمی بهعنوان معلم تربیت شوند، اما به علت نیاز شدید به معلم مجبور شدند از گروههای مختلف، جایگاههای مختلف و با هر تحصیلاتی معلم بگیرند و یا معلم پرورشی را که کار خیلی مهمی است به دلیل کمبود معلم سر کلاس ریاضی بفرستند.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: برعکس این مسائل ما باید به سمتوسویی برویم که رضایتمندی جامعه معلمین را به دست بیاوریم و اینکه معلم مجبور نباشد که برای تأمین معیشت خود صبح سر کلاس حاضر شود و بعدازظهر را در آژانس و اسنپ بگذراند که این نه در شأن جامعه معلمی است و نه در هیچ جای دنیا معلمین این چنین نیازمند بودهاند و همیشه از جایگاه ویژهای برخوردار بودند، البته که دولت و مجلس هم تلاش کردهاند؛ ولی واقعیت این است که جامعه معلمین ما رضایت کامل را ندارند و این به این دلیل است که آن جایگاه ویژهای که باید داشته باشند برایشان محقق نشده است و حقوق ویژهای که معلم هیچ نگرانی به جز اینکه بتواند دانشآموزان را درست آموزش بدهد نداشته باشند و متأسفانه نتوانستیم این را به دست بیاوریم.
وی اظهار کرد: ضمن گرامیداشت روز معلم باید این را عرض کنم که این گرامیداشتها زمانی جایگاه معلم را مهم میدارد که معلم مشکلاتش برطرف شده باشد، مشکلاتی مثل مشکلات معیشتی و مسکن و همچنین یافتن جایگاه ویژه بین خانواده و مردم کشور، متأسفانه با چندقطبی شدن آموزش و پرورش در کشور و گروههای مختلف و مدارس غیرانتفاعی با شرایط مختلف که شهریههایشان از دانشگاههای غیرانتفاعی و آزاد چندین برابر بیشتر است و اینکه عملاً کاری کردیم که افرادی که پولدار هستند از خدمات آموزشی بهتری و معلمین بهتر استفاده کنند و جایگاه مدارس دولتی که باید جایگاه بالایی باشد خدشهدار شد.
حسینعلی شهریاری اذعان کرد: حدود ۲۰ درصد مدارس غیرانتفاعی شده و تمام بچههای مناطق محروم و کمبرخوردار این کمبود را احساس میکنند، مخصوصاً با ضوابط پیشبینیشده و لحاظشدن معدل در کنکور دانشآموزانی که در مدارس خصوصی و غیرانتفاعی درس میخوانند معدلهایی تقریباً نزدیک به ۲۰ دارند و دانشآموزان کمبرخوردار که با کمبود مواجه هستند و یا یک معلم مجبور است در تمامی مقاطع آموزش دهد طبیعتاً دچار مشکل میشوند و این نشان میدهد هنوز نتوانستیم جایگاه مناسب را فراهم کنیم و وضعیتی را به وجود بیاوریم که رضایتمندی از شرایط وجود داشته باشند که معلم با عشق و علاقه سر کلاس حاضر شود و دغدغهای جز آموزش دانشآموزان نداشته باشد.
شهریاری با اشاره به خاطرهای از دوران تحصیل خاطرنشان کرد: معلم من در کلاس اول دبستان خانم حافظی بود، خاطره من با یکی از دوستانم به این صورت بود که من خیلی شاگرد تندنویسی بودم و در پایه ششم که بودم دوستی داشتم که روی نیمکت کنار من مینشست، یک روز وقتی که معلم گفت این تکالیف را بنویسید من خیلی سریع نوشتم و دستم را بلند کردم و گفتم آقا اجازه من همه را نوشتم، دوستم ناراحت شد و گفت آقا اجازه ایشون بعضی خطها را جا انداخته و ننوشته، معلم آمد دفتر من را گرفت و تمامی مطالب که نوشته بودم را خواند در آن لحظه یک سیلی محکم به دوستم زد و از پرسید که چرا الکی گفته و این نوشته کامل است.
وی افزود: انگیزه هم در دانشآموزان مثل الان نبود در زمان قدیم دیپلم گرفتن خیلی اعتبار داشت؛ اما هم اکنون آن قدر رشتههای متنوع تربیت کردیم بدون اینکه اشتغالی برای آنها در نظر داشته باشیم، دکترا و فوقلیسانسهای رشتههای مختلف تربیت کردیم بدون اینکه در نظر بگیریم اینها سالیان سال بیکار هستند و شاید نتوانند دررابطهبا درسی که خواندند شغل مناسبی را پیدا و انتخاب کنند اینها دغدغههای بسیاری از مردم است که علیرغم تلاشهای مجلس و دولت هنوز اتفاق خوبی برایش نیفتاده است و که دولت و مجلس بعدی در این زمینه کار بیشتری انجام دهند و رضایتمندی جامعه معلمی را در کشور فراهم کند.