تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۶
کارشناس تاریخ گفت: خلیج‌فارس قدمت دیرینه‌ای دارد و سال‌های دیرینه بر این نام است بسیاری از تاریخ‌نگاران بزرگ این خلیج را گهواره تمدن می‌دانند.
خلیج‌فارس گهواره تمدن بشر است
به گزارش پایگاه خبری «عصرهامون»، رامین احمدی در گفتگو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: خلیج‌فارس چنان قدمت دیرینه‌ای دارد که همین نام خلیج‌فارس سال‌های سال بر روی این خلیج نهاده شده است و بسیاری از تاریخ‌نگاران بزرگ، این خلیج نیلگون را گهواره تمدن عالم و یا حتی خاستگاه نوع بشر می‌پندارند.

وی ادامه داد: امروز دهم اردیبهشت روز ملی خلیج‌فارس است، در این روز ایرانیان غیور خلیج‌فارس دست متجاوزان پرتغالی را از جزیره هرمز کوتاه کردند و به اشغال بیش از ۱۰۰ساله غارتگران در این منطقه پایان دادند.

کارشناس تاریخ تصریح کرد: این روز بزرگ برای پاسداشت هویت ایرانی خلیج‌فارس با تصویب شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی در سال ۱۳۸۴ وارد تقویم رسمی کشورمان شد.

وی افزود: ساکنان باستانی این منطقه، نخستین انسان‌هایی بودند که روش دریانوردی آموختند، کشتی اختراع کردند و شرق و غرب را به یکدیگر پیوند دادند.

احمدی تشریح کرد: از استناد نام این خلیج می‌توان به کتیبه داریوش اشاره کرده که از خلیج‌فارس به نام دریایی که از پارس می‌آید نام‌برده‌شده و این نخستین و مهم‌ترین مدرک تاریخی موجود درباره نام خلیج‌فارس است.

وی ادامه داد: استفاده از یک عنوان جعلی برای خلیج‌فارس را مربوط به سال‌های بعد از ۱۹۵۸ می‌داند که به دنبال فراخوان اتحادیه عرب مطرح شد و به دنبال آن برخی جغرافی‌دانان و تاریخ‌دانان ملی‌گرای عرب باسیاست این عنوان را در رسانه‌های غربی به کار می‌برند.

کارشناس تاریخ اذعان کرد: بر اساس اسناد تاریخی و نقشه‌های جغرافیایی قبل از دهه ۶۰ میلادی هیچ نامی از پسوندی به‌غیراز خلیج‌فارس دیده نمی‌شود.

وی افزود: بیشتر افرادی که در مورد دریای پارسی و دریای مکران مطلب نوشته‌اند بیگانگان و به‌ویژه انگلیسی‌ها بوده‌اند، زیرا به لحاظ موقعیت ویژه‌ای که در این منطقه داشته‌اند کوشیده‌اند تا حقیقت نهفته بماند و نام‌های جعلی و ناقص جایگزین اسامی حقیقی شود.

احمدی عنوان کرد: اصطلاح جعلی را نخستین‌بار سر چارلز بلگریو نماینده سیاسی بریتانیا در خلیج‌فارس در سال ۱۳۴۵ شمسی مطرح کرد که برنامه‌ای در راستای سیاست‌های منطقه‌ای این استعمارگر پیر بود.

وی ادامه داد: با ثبت آیین‌ها و میراث‌های فرهنگی کرانه ساحلی با پسوند خلیج‌فارس در میراث ناملموس، مالکیت فکری و برنامه حافظه جهانی یونسکو این نام جهانی شده است و در مراوده‌های و برنامه‌های فرهنگی در دنیا استفاده می‌شود.

کارشناس تاریخ مطرح کرد: سازمان میراث‌فرهنگی در سال ۲۰۱۱، بر اساس کنوانسیون ۲۰۰۳ دانش لنج‌سازی و دریانوردی با نام "خلیج‌فارس" را در فهرست میراث ناملموس بشری یونسکو ثبت کرد.

انتهای خبر/

  https://asrehamoon.ir/vdcb8wb8frhb0sp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما