تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۱
 سرپرست دانشکده علوم پزشکی چابهار گفت: بارندگی‌ها و آب حاصل از باران شرایط را برای زیست پشه‌های آنوفل و بیماری مالاریا در جنوب سیستان و بلوچستان فراهم کرده؛ بنابراین سیل‌زدگان در معرض خطر بیماری مالاریا هستند.
 سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان در معرض خطر بیماری مالاریا هستند
 به گزارش پایگاه خبری «عصرهامون» به نقل از دانشکده علوم پزشکی چابهار، ایرج ضاربان بیان کرد: مبارزه با پشه ناقل بیماری مالاریا بسیار مهم است؛ چون مالاریا به‌صورت بومی سال‌ها در منطقه بلوچستان وجود داشته است.
 
 وی افزود: پشه مالاریا در آب تخم‌ریزی می‌کند و تبدیل به لارو و در نهایت پشه بالغ می‌شود؛ ازاین‌رو مأموران مراقب مالاریا و لاروکش در منطقه حضور دارند و سم‌پاشی‌ها برای مقابله با تکثیر پشه‌های آنوفل بالغ انجام می‌شود.
 
 سرپرست دانشکده علوم پزشکی چابهار تصریح کرد: ازآنجایی‌که چابهار و دشتیاری با کشور پاکستان هم مرز هستند، بیمارانی که از پاکستان می‌آیند اگر در معرض گزش این پشه‌ها قرار بگیرند آلوده می‌شوند و می‌توانند بیماری مالاریا را از طریق گزش به انسان سالم منتقل کنند در واقع پشه باعث انتقال بیماری مالاریا می‌شود.
 
 وی اظهار کرد: گروه مجهزهای متعددی در دانشکده علوم پزشکی چابهار داریم و همکاران ما برای کاهش شیوع بیماری مالاریا پای‌کار هستند.
 
 ضاربان افزود: باید اقداماتی در جهت جلوگیری از افزایش پشه‌ها انجام شود و دانشکده علوم پزشکی چابهار در این راستا اقدامات جدی در دستور کار دارد.
 
 سیل‌زدگان بلوچستان در معرض خطر بیماری مالاریا هستند
 
 وی خاطرنشان کرد: افراد می‌توانند با استفاده از توری، پشه‌بند، وسایل سرمایشی و استفاده از مواد دورکننده پشه بر روی پوست از گزش پشه جلوگیری کنند.
 
 سرپرست دانشکده علوم پزشکی چابهار گفت: پشه مالاریا در مناطق گرم و مرطوب و هوای معتدل وجود دارد و تکثیر پشه‌ها در زمان بارندگی و در آب راکد باقی‌مانده سرعت تکثیر بالاتری دارند که این موضوع سبب نگرانی برای مناطق سیل‌زده و ساکنین چادرهای اسکان موقت شده است.
 
 وی بیان کرد: زمانی که پشه زیاد باشد سرعت شیوع بیماری‌ها به‌ویژه بیماری مالاریا افزایش می‌یابد و باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود.
 
 ضاربان خاطرنشان کرد: بیماری مالاریا هیچ واکسنی ندارد و افراد نباید در معرض گزش پشه قرار بگیرند و زمانی که بیمارانی وارد کشور می‌شوند می‌توانند به‌راحتی و از طریق گزش پشه بیماری مالاریا را منتقل کنند.
 
 وی افزود: زمانی که گزش صورت می‌گیرد انگل تک‌یاخته از طریق خون وارد پشه می‌شود و اگر انسانی سالمی در معرض گزش پشه آلوده قرار بگیرد بیمار می‌شود.
 
 سرپرست دانشکده علوم پزشکی چابهار عنوان کرد: سیل‌زدگانی که در چادرهای اسکان موقت هستند مورد آموزش تیم‌های آموزشِ بهداشت دانشکده علوم پزشکی قرار می‌گیرند. همچنین درخواست کردیم تعدادی پشه‌بند و توری برایمان ارسال شود تا در مناطق آلوده و مناطق روستایی توزیع و از خطرات احتمالی بیماری مالاریا جلوگیری کنیم.
 
 انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcgn79qtak93n4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما