تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۵۳
در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه؛

حمایت جهانی از خیزش دانشجویان و اساتید آمریکایی

دانشگاهیان دانشگاه‌های سراسر جهان در حمایت از خیزش دانشجویان و اساتید بیدار دانشگاه‌های آمریکا در محکوم‌کردن جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و همچنین اقدام پلیس آمریکا در ضرب و شتم دانشجویان و اساتید اعتراضات خود را اعلام کردند.
حمایت جهانی از خیزش دانشجویان و اساتید آمریکایی
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری عصرهامون، بیش از چند ماه است که دانشجویان در سراسر ایالات متحده در حمایت از فلسطینی‌ها که با نسل‌کشی ارتش اسرائیل مواجه هستند، تظاهرات کرده‌اند، کاملاً واضح است که جوانان آمریکایی بیشتر و بیشتر به حمایت از فلسطین به‌مثابه یک آزمون اخلاقی برای جهانیان می‌نگرند.
 
 مدیران برخی دانشگاه‌های آمریکا که نگران تأمین منابع مالی خود بودند برای خشنود کردن افراد و گروه‌های قدرتمندی که فعالیت‌های طرف‌داران فلسطین را محکوم کرده‌اند در مقابلشان سر خم کرده‌اند؛ اما در مقابل دانشجویان مدافع فلسطین که به‌شدت کمبود منابع دارند و حمایتی هم از آنها نمی‌شود، باهوش و خلاق هستند و با گروه‌هایی از نژادها، طبقات و مذاهب مختلف همراه شده و طیف وسیعی از تاکتیک‌ها و راهبُردها را به کار می‌گیرند.
 
 در برخی از دانشگاه‌های آمریکا دانشجویان به مدت چند ماه است که به تحصن شبانه‌روزی ادامه دهند و از دانشگاه خواستند تا نسل‌کشی اسرائیل را محکوم کرده و از دانشجویان فلسطینی حمایت کنند، برخی دانشجویان امریکایی هم که برای دفاع از تحصن در دانشگاه تجمع کرده و بسیاری از آنها یک شب را در دانشگاه ماندند، دانشگاه برخی از آنها را دستگیر کرد و درحالی‌که برخی از مدیران به طور خصوصی درجاتی از همدلی خود با دانشجویان را ابراز می‌کردند؛ اما هیچ امتیاز مشخصی داده نشده است.
 
 در دانشگاه کالیفرنیا، مبارزات برای حمایت از فلسطین منجر به رأی تاریخی دولت دانشجویی برای توجه به فراخوان تحریم، منع سرمایه‌گذاری در شرکت‌های اسرائیلی و یا شرکت‌هایی که با اسرائیل همراهی می‌کنند، شده است، بدین ترتیب بدنه دانشجویی از صرف بودجه ۲۰ میلیون‌دلاری خود برای هر شرکتی که در فهرست تحریم است، خودداری کرده، همچنین انجمن دانشجویان فارغ‌التحصیل در دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس خواستار منع سرمایه‌گذاری در اسرائیل و دریافت کمک مالی از اسرائیل شده بودند.
 
 اقدامات در محوطه دانشگاه نه‌تنها توجه جامعه محلی را به خود جلب کرده، بلکه مشارکت را نیز جلب کرده است و جامعه بیرونی نه‌تنها افراد بلکه شامل اتحادیه‌ها، گروه‌های کلیسا و سایر گروه‌های جامعه مدنی است که برای تغییرات سیاسی تلاش می‌کنند.
 
بیش از صد شهرداری در سراسر کشور آمریکا خواستار آتش‌بس شده‌اند و درحالی‌که تغییر در حال رخ‌دادن است، اما روندش بسیار آهسته است. به همین دلیل است که هیچ پایان یا کاهشی در خصوص اعتراضات دانشجویی در حمایت از حقوق فلسطینیان وجود نخواهد داشت.
 
 بر طبق آمار حداقل ۴۰ دانشگاه و کالج آمریکایی و کانادایی برای همبستگی با غزه چادر تحصن برپا کرده‌اند و این تحصن‌ها با وجود هشدار و دخالت پلیس همچنان ادامه دارد.
 
  مقامات آمریکایی چند استاد دانشگاه را به‌عنوان بخشی از افراد شرکت‌کننده در تظاهرات و صحبت در دفاع از جنگ غزه بازداشت کرده است.
 
 باوجود اعتراضات مسالمت‌آمیز در داخل دانشگاه‌های آمریکا، پلیس و نیروهای امنیتی آمریکا با ورود به این دانشگاه‌ها به سرکوب شدید و بازداشت دانشجویان آمریکایی ادامه می‌دهد.
 
 هتک حرمت به اساتید و دانشجویان، حکایت از تنگ شدن عرصه بر آمریکا دارد
 
 محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در حمایت از تجمعات دانشجویی در آمریکا و در واکنش به سرکوب اعتراضات گسترده در ده‌ها دانشگاه آمریکا بیان کرد: محکومیت جنایات رژیم اشغالگر قدس در فلسطین و غزه عزیز مدت‌هاست که از مرزهای کشورهای محور مقاومت فراتر رفته و به‌ویژه در کشورهایی که حاکمانشان با حمایت آشکار از ددمنشی‌های اسرائیل در غزه، نقطه سیاه دیگری بر عملکرد خود ثبت نموده‌اند.
 
 وی افزود: اعتراضات ماه‌های اخیر مردم جویای نور و بری از ظلمت در کشورهای حامی رژیم خونخوار صهیونیستی، دیگر محدود به تظاهرات مردم در خیابان‌ها نیست؛ بلکه با شکلی منسجم‌تر، خود را در قالب شکل‌گیری و گسترده شدن اعتراضات و تجمعات دانشجویی در قلب آمریکا و کشورهای اروپایی نشان می‌دهد؛ اعتراضاتی که بی‌شک با ورود اساتید و دانشجویان، لرزه بر دستگاه‌های حامی صهیونیسم انداخته است.
 
 رئیس دانشگاه تصریح کرد: مقابله با این اعتراضات دانشجویی، ضرب و شتم و دستگیری گسترده دانشجویان و هتک حرمت استادان دانشگاه در آمریکا و حتی تهدید و اجبار رؤسای دانشگاه‌ها به برکناری و استعفا، همه حکایت از تنگ‌تر شدن عرصه و باختن قافیه از سوی هیئت حاکم در کشور حامی اصلی رژیم اشغالگر قدس دارد و باطل‌السحر ادعاها و القاگری‌ها درباره آزادی آکادمیک در دانشگاه‌های این کشور است.
 
 مهدیه عباسلو عضو هیئت‌علمی دانشگاه بندرعباس در ادامه تشریح کرد: از هفته گذشته اعتراضات دانشگاهی شامل دانشجویان و اساتید از دانشگاه کلمبیا در نیویورک نسبت به جنایت صهیونیست‌ها در غزه آغاز شده و به‌سرعت به سایر ایالات آمریکا رسیده و این را به‌عنوان یک جنبش همبستگی غزه تبدیل کرده‌اند، اساتید و دانشجوانی هم در این اعتراض دستگیر شدند که این نشان‌دهنده خشم و نگرانی وجدان‌های بیدار در آمریکا است که مسئولان آمریکایی را نیز دچار نگرانی کرده است.
 
 وی اظهار کرد: معترضین در این اعتراضات شعار، 《از رودخانه تا دریای فلسطین آزاد خواهد شد》 را سر دادند که می‌تواند فراخوانی برای حذف اسرائیل به‌عنوان یک کشور تعبیه شود و ما به امید روزی هستیم که مردم غزه به آرامش برسند و ریشه ظلم از سراسر جهان برچیده شود.
 
 مهناز برخورداری عضو هیئت‌علمی دانشگاه بندر لنگه افزود: عملکرد دولت آمریکا را در خصوص دانشجویان معترض به آزار و اذیت مردم غزه محکوم می‌کنم و اینکه آمریکا فقط ادعای آزادی بیان دارد و دنبال این هست صلح در جهان برقرار شود درحالی‌که تمام عملکردش خلاف این مقوله است.
 
 وی یادآور شد: کشور فلسطین و مردم غزه حق دارند برای حفظ کشور و سرزمینشان تلاش کنند چرا که آب‌وخاک متعلق به آن‌هاست، ما روشنفکران و کسانی که ادعای فرهیختگی و دانشگاهی داریم باید از آن‌ها محکم و با کفش‌های آهنین دفاع کنیم و اجازه ندهیم کشور و حکومت آمریکا با عملکردشان در دنیا طوری نمایش بدهند که بگویند غزه مظلوم نیست درصورتی‌که سال‌هاست زیر بار حمله‌های بی‌رحمانهٔ اسرائیل قرار گرفته و زنان و کوکان بی‌گناهی که در این حملهٔ بی‌خردانه جانشان را از دست می‌دهند گواه این قضیه هستند، بنده اینجا محکم ایستاده‌ام و در دفاع از مظلومان جهان هر گونه حرکتی و خدمتی را انجام خواهم داد.
 
 محمد لطفیان استاد دانشگاه هامون در ادامه گفت: به دنبال سیاست‌های حمایتی و ضدبشری آمریکا جنایت‌کار از جنایات رژیم منفور صهیونیستی، در روزهای اخیر شاهد انتشار تصاویری تأسف‌برانگیز و شرم‌آور از سرکوب و برخورد خشونت‌بار پلیس آمریکا با اساتید و دانشجویان حامی فلسطین هستیم، تصاویری که نشان‌دهنده آشکار رفتارهای متناقض دولت آمریکایی است که ازیک‌طرف خود را به‌عنوان مهد آزادی بیان معرفی می‌کند و برای سایر کشورها نسخهٔ رعایت حقوق بشر می‌پیچد، اما از طرف دیگر این‌گونه اساتید دانشگاهی و دانشجویان را به جرم حمایتِ مدنی از مردم مظلوم غزه، سرکوب، تهدید و اخراج می‌کند.
 
 وی افزود: سرکوب این اساتید و دانشجویان را توسط پلیس و دولت آمریکا که در حمایت از جنایت‌های رژیم صهیونیستی است قویاً محکوم می‌کنم و از خداوند متعال خواستار برچیده‌شدن این ظلم هستم.
 
 
 حبیب‌الله سالارزهی رئیس دانشگاه علمی‌کاربردی زاهدان در ادامه اذعان کرد: درحالی‌که رژیم صهیونیستی همچنان به حملات و جنایات جنگی خود در نوار غزه و کرانه باختری در فلسطین ادامه می‌دهد، آمریکا با سرکوب دانشجویان و اساتید معترض در صدد هستند با گسترش چتر حمایتی خود از رژیم صهیونیستی، توجه مردم جهان را از جنایات این رژیم جعلی، جنایت‌کار و متجاوز علیه مردم فلسطین منحرف سازند، آمریکا به‌زودی خواهد فهمید همدستی و همکاری با رژیم غاصب صهیونیستی بزرگ‌ترین حماقت آنها در تاریخشان بوده است و ضمن محکومیت این جریانات حمایت بی‌دریغ خود را از دانشجویان و اساتید معترض امریکایی و سراسر جهان از مردم بی‌پناه و بی‌گناه غزه اعلام می‌دارم.
 
  
 انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdceov8zojh8pei.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما