تاریخ انتشار :يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۴۳
سرپرست اداره حمل‌ونقل کالا سیستان و بلوچستان:

ایمنی و حمل‌ونقل یادآور مسئولیت اجتماعی همگانی است

سرپرست اداره حمل‌ونقل کالا گفت: ضمن تبریک به تلاشگران عرصه ایمنی و حمل‌ونقل، این روز را یادآور مسئولیت مهمی می‌دانم که بر عهده ما گذاشته شده تا در راستای حفظ سلامت و ایمنی هم‌وطنان گام برداریم.
ایمنی و حمل‌ونقل یادآور مسئولیت اجتماعی همگانی است




علیرضا کیخا در گفتگو با خبرنگار پایگاه عصرهامون بیان کرد: واقعیت این است که در کشور ایران، حمل‌ونقل کالا از طریق جاده، با اینکه از نظر میزان مصرف فرآورده‌های نفتی رقم بالایی را تشکیل می‌دهد، اما به دلیل انعطاف‌پذیری در انتخاب مسیر و مقدار کالا، تعداد دفعات بارگیری کمتر، کنترل دائمی روی کالا در طی مسیر و سهولت دسترسی به مراکز تولید و جذب، دردسترس‌بودن وسیله نقلیه، زمان کمتر در رسیدن کالا به مقصد به‌ویژه برای حمل کالاهای فاسدشدنی و گران‌قیمت، گسترش شبکه راه‌های کشور، عدم گسترش شبکه سراسری راه‌آهن (به دلیل کوهستانی بودن قسمت عمده کشور)، حمل کالاهای ترافیکی و ده‌ها مزیت دیگر موجب شده است که درصد بسیار بالایی از حمل‌ونقل بر عهده بخش حمل‌ونقل جاده‌ای کالا باشد.
وی در خصوص اقدامات مهم اداره حمل‌ونقل و پایانه‌های استان افزود: این اداره کل در سه بخش حمل‌ونقل، راهداری و راه‌های روستایی انجام‌وظیفه می‌کند، در بخش حمل‌ونقل جابه‌جایی کالا، مسافر، ترانزیت و در بخش راهداری نگهداری راه‌های شریانی، فرعی و روستایی و همچنین ایمن‌سازی محورهای مواصلاتی برعهده این اداره است.
سرپرست اداره حمل‌ونقل تصریح کرد: در بخش راه‌های روستایی، احداث راه‌های روستایی بالای ۲۰ خانوار و همچنین توسعه راه‌های روستایی از جمله وظایف این اداره کل است.
وی در خصوص آموزش در زمینه حمل‌ونقل اظهار کرد: گرچه داشتن گواهینامه رانندگی مرتبط با نوع وسیله نقلیه شرط لازم برای رانندگی وسیله نقلیه است؛ اما در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای این شرط کافی نبوده و متقاضیان فعالیت بخش حمل‌ونقل جاده‌ای بایستی با گذراندن دوره‌های آموزشی و اخذ گواهینامه قبولی موفق به دریافت کارت هوشمند رانندگی گردند، (تحت عنوان دوره‌های آموزشی بدو خدمت رانندگان).
علیرضا کیخا تشریح کرد: همچنین نقش مدیران فنی در کنترل لوازم و تجهیزات ایمنی ناوگان قبل از سفر به جهت داشتن سفری ایمن، انکارناپذیر است، در حال حاضر بر اساس تفاهم‌نامه منعقده فی‌مابین سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور با سازمان فنی و حرفه‌ای کشور متقاضیان می‌توانند با مراجعه به مراکز آموزشی نسبت به گذراندن دوره‌های آموزشی اقدام و گواهینامه دوره آموزشی را از سازمان فنی و حرفه‌ای دریافت نمایند.
وی ادامه داد: در بحث ارتقا خدمات حمل‌ونقل جاده‌ای کالا اقدامات عدیده‌ای طی سال‌های قبل انجام شده که استفاده از فناوری‌های روز در صدور اسناد حمل‌ونقلی و کنترل تردد ناوگان از جمله این اقدامات است، صدور برخط بارنامه به‌عنوان سند حمل کالا و اخذ کد رهگیری بارنامه به‌منظور هر گونه کنترل بعدی سند حمل، امکان ثبت و کنترل ضابطه‌مند ناوگان از طریق سامانه دوربین‌های پلاک خوان جاده‌ای و نیز تسهیل در صدور فعالیت شرکت‌های حمل‌ونقلی از طریق درگاه ملی مجوزها، امکان صدور کارت هوشمند راننده و ناوگان از طریق درگاه ملی مجوزها بدون نیاز به مراجعه به ادارات دولتی از دیگر اقداماتی است که طی سال‌های قبل اجرائی شده و عملاً از مراجعات متقاضیان به ادارات کاسته شده است.

ارتقای ایمنی کاربران جاده‌ای از مهم‌ترین اقدامات اداره کل راهداری است

یاسرمحمدحسنی، رئیس اداره ایمنی و ترافیک در بحث ایمنی نیز به خبرنگار عصرهامون گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات ذاتی و دارای اولویت اداره کل راهداری ارتقای ایمنی کاربران جاده‌ای است.

وی ادامه داد: ایمن‌سازی آموزشی مدارس حاشیه راه‌ها، ایمن‌سازی راکبان موتورسیکلت، ایمن‌سازی وانت‌بارها و ایمن‌سازی سرنشینان وسایل نقلیه از مهم‌ترین اقدامات است که برای هریک از موارد اشاره شده آموزش‌های لازم قوانین و مقررات راهنمایی رانندگی آموزش و در نهایت به اهدای اقلام ایمنی و کمک‌آموزشی به این دسته از کاربران جاده‌ای ارائه می‌شود.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک در بحث ایمنی خاطرنشان کرد: یکی از عمده وظایف ذاتی اداره کل راهداری نظارت بر عملکرد مدیران فنی شرکت‌ها است، در زمان صدور اسناد حمل‌ونقل عملکرد آنها بررسی و در صورت مشاهده تخلف برابر مقررات ابلاغی سازمان در کمیسیون‌های تخلفات حمل‌ونقلی رسیدگی خواهد شد.

انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdcevv8z7jh8pei.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما