تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۱۰
در دهه آخر ماه مبارک رمضان و هم‌زمان با شب‌های قدر، مردم مراسم اعتکاف را برگزار می‌کنند و شبانه‌روز به تلاوت قرآن و اقامه نماز و دعا و نیایش می‌پردازد.
تفسیر و قرائت قرآن آداب ویژه اهل‌سنت در روزهای پایانی رمضان

به گزارش پایگاه خبری «عصرهامون»، ماه مبارک رمضان از ماه‌های بسیار ارزشمند و بافضیلت و مورد تأکید در دین مبین اسلام است که در فرهنگ مردم ایران نیز از جایگاه ممتازی برخوردار بوده و همواره آئین‌های ویژه‌ای در ارتباط با این ماه که از قداست خاص برخوردار است، در میان مردم به اجرا در می‌آید.
 
 پایان ماه رمضان و وداع با ماه ضیافت الهی نیز در میان مردم بلوچ از دیرباز همراه با رسوم خاصی بوده است که این آئین‌ها برگرفته از اعتقادات مذهبی و ریشه در تمدن و فرهنگ مردم این دیار دارد.
 
 ماه خدا که به روزها و شب‌های پایانی نزدیک می‌شود، دل‌های روزه‌داران و شب زنده داران آن نیز با یاد فراق و خداحافظی با این مهمانی عظیم و باشکوه به تپش می‌افتد و خود را آماده وداع با این ماه عظیم می‌کنند.
 
 مردم مناطق مختلف سیستان و بلوچستان در ماه مبارک رمضان، آداب و رسومی دارند که در اغلب موارد، این آداب‌ورسوم مانند سایر مناطق کشور برپا می‌شود؛ اما برخی از این آداب خاص همین منطقه است.
 
 آیین‌ها و آداب‌ورسوم ماه مبارک رمضان در میان مردم بلوچ همانند دیگر مراسم‌های این قوم تشابه بنیادی و ریشه‌ای دارد؛ اما اجرای مراسم‌ها کم‌وبیش در مناطق مختلف بلوچستان متفاوت است.
 
 مردم شهرستان‌های چابهار، دشتیاری و کنارک و نیک‌شهر در جنوب سیستان و بلوچستان آداب‌ورسوم خاصی در مناسبت‌های مختلف سال دارند که در این میان آداب ماه مبارک رمضان از ویژگی، اهمیت و قداست ویژه‌ای برای آن‌ها برخوردار است.
 
 در دهه آخر ماه مبارک رمضان و هم‌زمان با شب‌های قدر، مراسم اعتکاف برگزار می‌شود و شبانه‌روز به تلاوت قرآن و اقامه نماز و دعا و نیایش می‌پردازد که تا شب قبل از عید حق بیرون رفتن از مسجد را ندارد.
 
 همچنین در شب‌های رمضان در حوزه‌های علمیه و مسجدهای این شهرستان قرآن کریم تفسیر می‌شود.
 
 قرآن‌خوانی در خانه‌ها و مسجدها، گفتن ذکر زیاد، درود فرستادن بر پیامبر اسلام، دادن صدقه فطر، صلهٔ ارحام و اطعام خویشان و نزدیکان از دیگر اعمالی هستند که مردم در ماه مبارک رمضان به آن‌ها پایبندند.
 
 همچنین اهل‌سنت از بیستم ماه رمضان نماز «قیام» را برپا می‌کنند که این نماز از ساعت ۱۲ شب آغاز شده و پیش از سحر به پایان می‌رسد، در نماز «قیام» هر شب نمازگزار باید ۳ جز قرآن را در نماز تلاوت کند یا به امام‌جماعت که تلاوت می‌کند گوش فرادهد.

 مردم روزه را با خرما و یا آب‌باز می‌کنند و سفرهای آنها در وقت افطار با خرما، حلوای خرما، زولبیا و بامیه، نان، شربت و آب تزیین می‌شود.
 
چند روز مانده به پایان ماه مبارک رمضان شهرهای بزرگ و مراکز خرید در شهرهای جنوب استان به طور چشمگیری شلوغ می‌شوند و مردم شهرهای کوچک و روستاها برای تهیه ملزومات عید، خود را به شهرها می‌رسانند.
 
 شهرهای بزرگ و مراکز خرید منطقه در چند روز پایانی ماه مبارک رمضان چنان شلوغ می‌شوند که تردد را برای مردم و خودروها دشوار می‌سازد، بیشترین کالاهایی که در این روزها خریداران زیادی دارد، پارچه، لباس، کفش، حنا، شیرینی و میوه است.
 
 با پایان رمضان و فرارسیدن عید سعید فطر شادی و نشاط در میان روزه‌داران به نهایت خود می‌رسد و نماز عید فطر در مصلی‌های بزرگ (عیدگاه) شهر با شرکت هزاران نفر اقامه می‌شود و پس از اقامه نماز، مردم در قالب گروه‌های کوچک و بزرگ به دیدار بزرگان و افراد مسن‌تر فامیل می‌روند و با دلجویی از آنها طلب دعای خیر می‌کنند.

 در شب پایانی ماه مبارک رمضان نیز، زنان بلوچ با تهیه و آماده‌سازی حنا که معمولاً حنای محلی آن منطقه است خود را برای مراسم حنابندان آماده می‌سازند. در این مراسم که شب قبل از عید انجام می‌شود، زنان و دختران با حنا نقش‌های مختلف و زیبایی را بر روی دست‌های خود پیاده می‌کنند. کار بستن حنا بر دست زنان توسط فردی که در این زمینه مهارت خاص دارد انجام می‌شود.
 
 این آیین‌ها نشان از محبت، دوستی و احسان مردم این مناطق نسبت به یکدیگر است.
 
 انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcjtoevtuqemvz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما