تاریخ انتشار :شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۳۸
 در بارندگی‌های اخیر عدم مدیریت روان آب‌ها در کلان‌شهر زاهدان داستان تکراری آب‌گرفتگی معابر را به همراه داشت.
پای لَنگ مدیریت روان آب‌ها در سیستان و بلوچستان
 به گزارش پایگاه خبری «عصرهامون»، پس از سال‌ها خشکسالی امسال باران‌های بهاری جانی تازه را به زمین خشکیده سیستان و بلوچستان داد و باعث خوشحالی مردم و کشاورزان شد، اما این رحمت الهی در نبود زیرساخت‌های مناسب و مدیریت روان آب‌ها باعث بروز خسارت‌های به روستاها، راه‌های مواصلاتی و ابنیه شهری شد.
 
 به گفته مدیرکل راهداری جنوب سیستان و بلوچستان حجم خسارات وارد شده ناشی از بارندگی‌های اخیر به راه‌های اصلی و روستایی استان بیش از ۳ هزار میلیارد تومان است.
 

 شهرستان زاهدان که مدت‌هاست نام کلان‌شهر را به یدک می‌کشد؛ اما هیچ‌کدام از زیرساخت‌ها و ابنیه شهری آن در حد کلان‌شهرها نیست، به‌طوری‌که بارندگی‌های رگباری اخیر باعث آب‌گرفتگی بسیاری از خیابان‌ها و معابر این شهرستان در عرض چند دقیقه شد، این در حالی است که حتی عبور و مرور سواره و پیاده نیز با دشواری انجام شد.
 
 زیرساخت‌های شهری زاهدان ظرفیت جمعیت و خانوار ساکن در آن را ندارد به‌عبارت‌دیگر زیرساخت‌های مهم مانند فاضلاب و سیستم هدایت روان آب‌ها هنوز عملکرد مطلوبی ندارد و این مشکل در کنار کمبودهای دیگر در عرصه شهرسازی و معماری باعث بروز معضلاتی مانند آب‌گرفتگی معابر در بارندگی‌های متناوب به‌ویژه در بارش‌های رگباری می‌شود.
 
 در پی بارندگی بهاره اخیر در زاهدان به دلیل عدم توجه به زیرساخت‌ها برای مواقع بارندگی و بحرانی برخی از مناطق شهری دچار آب گرفتی شد، یکی از این مناطق پل تازه‌تأسیس زیر گذر راه‌آهن زاهدان بود که در عرض کمتر از سه ماه از بهره‌برداری به دلیل آب‌گرفتگی مسدود شد.
 
 سازه شهری که بعد از اتمام پرچالش متأسفانه عدم توجه به زیرساخت‌ها در مواقع بارندگی تردد خودروها را در این محدوده با چالش‌های جدی روبرو کرده است.
 
 این در حالی است که رخشانی عضو ستاد بحران شهرداری زاهدان علت آب‌گرفتگی این پل را عدم گنجایش چاه‌های جذبی برای بارندگی‌های رگباری عنوان و بیان کرد: آب‌گرفتگی با این حجم از بارندگی در زیر این پل دور از انتظار نیست.
 
 متأسفانه ضعف مدیریت شهری در زاهدان نه‌تنها موجب آب‌گرفتگی معابر شد؛ بلکه حجم بسیار زیادی از بارندگی‌های اخیر به دلیل نبود مدیریت مهار روان آب‌ها به‌راحتی هدررفت.
 

 در حالی جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی و جریانات حاصل از بارندگی در مسیر صحیح به‌منظور پیشگیری از بحران آبی جزء مهم‌ترین اقدامات است، متأسفانه این ضرورت در شهر زاهدان و حتی در سطح استان موردتوجه واقع نشده است.
 
 به گفته کارشناسان، در فعالیت‌های اجرایی برای ساخت جوی‌ها، جداول و خیابان‌ها در شهرها کیفیت ساختمانی لازم اعمال نمی‌شود؛ یعنی شیب کلی رعایت می‌شود، اما به جزئیات توجه کافی نمی‌شود و همین عدم توجه کافی به جزئیات اجرا مشکل‌آفرین است و در نهایت باعث می‌شود یک بارندگی مشکلات زیادی را برای مردم شهر ایجاد کند.
 
 انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcjioevouqemxz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما