تاریخ انتشار :يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۱۸
فرهنگ ایرانی عجین شده با پهلوانی است؛

اخلاق و منش اسلامی اصول ورزش زورخانه‌ای

ورزش زورخانه‌ای نماد ورزش پهلوانی است؛ زورخانه محلی است که ورزشکار با خدای خود عهد می‌بندد و در کنار ورزشکار بودن اخلاق و روحیه پهلوانی را نیز بیاموزد و در خود پرورش بدهند.
اخلاق و منش اسلامی اصول ورزش زورخانه‌ای
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون»، ورزش زورخانه‌ای با ارزش‌های سنتی و دینی ما آمیخته است و از جایگاه اسطوره‌ای برخوردار است؛ پهلوان می‌تواند در جامعه خود در رفع مشکلات اجتماعی جامعه گام‌های بسیار مفید و مثبتی بردارد و خود را الگوی خوبی برای جوانان جامعه معرفی کند.

پیام این ورزش به جامعه ورزشی اخلاق‌مداری و منش پهلوانی است این ورزش از نظر فکری و روحی به پسرها بسیار کمک می‌کند تا بتوانند افکار خود را کنترل کنند تا زندگی سالم‌تری داشته باشند پیام ایثار، ازخودگذشتگی و دغدغه‌مندی مردم در ورزش زورخانه‌ای و روحیه پهلوانی نهفته است.

توسعه و گسترش ورزش‌هایی که بر اصول‌دینی و ملی پایه‌گذاری شده‌اند؛ مانند ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای در سطح جامعه و بین جوانان در کاهش میزان ناهنجاری‌ها، آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی مؤثر است.

این رشته هم به مسائل ورزش و هم فنی توجه دارد و نیز مروج منش پهلوانی، جوانمردی و تمام ارزش‌ها و خوبی‌هاست و باید برای ترویج آن بیش از گذشته اقدام مناسب صورت گیرد.

دو صفت بسیار خوب مرام و منش اخلاقی و انسانی جزو جدایی‌ناپذیر ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای است و این خصوصیات را در تمام رشته‌های ورزشی باید ترویج داد به‌خصوص در جامعه اسلامی این صفات باید بیشتر دیده شود.

پرداختن به ورزش در سطوح مختلف عمومی و قهرمانی آثار و برکات زیادی را از جهت فرهنگ، سلامت جسم، شور و نشاط اجتماعی و امید به زندگی به دنبال دارد و ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای و گود زورخانه سرآمد همه ورزش‌ها ازاین‌جهت است و ریشه در فرهنگ مردم ما دارد.

ورزش زورخانه‌ برگرفته از مولایمان علی (ع) است

عباس شیبک، مدیرکل ورزش و جوانان استان ضمن تبریک روز فرهنگ پهلوانی و زورخانه‌ای بیان کرد: فرهنگ و منش پهلوانی گرفته از اخلاق و مرام مولایمان امام علی علیه‌السلام سرچشمه گرفته است که باید سرلوحه امور زندگی ما قرار گیرد.

وی افزود: در ۱۷ جز قرآن کریم تأکیدات فراوانی در خصوص جایگاه و اهمیت اخلاق‌مداری و رفتار حسنه مؤمنین باهم اشاره شده و همه ورزشکاران را به پیروی از این دستورات الهی توصیه کرد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان تصریح کرد: اگر شاخص‌های عمرانی و اقتصادی استان پایین‌تر از سایر استان‌ها است؛ ولی در اخلاق‌مداری، انسانیت، نوع‌دوستی و کمک به همنوعان خود زبانزد در کل کشور هستیم چون مردم مرزنشین استان مرام پهلوانی و جوانمردی دارند.

وی ادامه داد: رشته پهلوانی و زورخانه‌ای یکی از بااهمیت‌ترین رشته‌ها برای اداره کل ورزش و جوانان محسوب می‌شود؛ چون از گود این رشته، پهلوانانی همچون سرداران شهید سلیمانی، میرحسینی، فارسی و مهران شوری زاده ظهور می‌کنند که تا مرزهای گمشاد، کورین و سواحل مکران یاری‌دهنده هموطنان خود هستند.

شیبک در پایان با اشاره به نقش پیشکسوتان در روشن نگه‌داشتن چراغ ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای در استان خاطر نشان کرد: امیدواریم با استفاده از ظرفیت و حضور پیشکسوتان در سطح استان مرزی سیستان و بلوچستان شاهد رشد و توسعه این رشته و همچنین آموزش مداوم آن به نسل جوان و آینده باشیم.

انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdcfccdyyw6dvja.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما