تاریخ انتشار :يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۹
روانشناس و مشاور گفت: روانشناسی و مشاوره در کنار همه راهکارهای تخصصی از معنویت به‌عنوان مهم‌ترین نیاز روحی بشر برای پیشگیری و درمان بهرمند است.
حلقه گمشده سلامت روان جوامع مدرن، معنویت است
محمود محمدی مرام در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون» بیان کرد: از بدو ایجاد جامعه انسانی و ظهور تعاملات اجتماعی آدمی به دنبال آسایش و آرامش است، آرامشی که دغدغه‌های فکری و روانی در آن به حداقل ممکن برسد. انسان‌های بدوی که محصور محیط محدود طایفه خویش بودند علی‌رغم تلاش افرادی برای ارائه راهکارهای روانی و تربیتی ضرورت چندانی برای نسخه‌ پیچی برای دستیابی به آرامش روانی احساس نمی‌شد.
 
 
 وی با بیان اینکه ظهور و بروز ابزارهای مدرنیته و ایجاد دهکدهٔ جهانی موجب شکل گیری تعاملات انسانی و روابط گسترده بشری شد، افزود: در این دهکده مدرن نه ‌تنها انسان‌های سالم برهم تأثیر دارند؛ بلکه ابزارهای زندگی مدرن نیز بر روان انسان‌ها اثر قابل‌توجهی می‌گذارند.
 
این روانشناس تصریح کرد: آدمی از بدو تولد خود را محصور در ابزارها، کنش‌های انسانی و رسانه‌ای می‌بیند وهمچون هاله‌ای اطرافش را گرفته و هرکدام دغدغهٔ خاص خویش را بر ذهن ایجاد می‌کند و او تنهای تنها خود را در مقابل حوادث گوناگون می‌بیند. در این بحران تنهایی، علم روان‌شناسی و مشاوره راهکارهای لازم علمی و تخصصی را برای حل تعارضات موجود و حل مسائل زندگی و تعامل سازنده با خود و محیط ارائه می‌دهد.

وی بابیان اینکه مشاوره و روان‌شناسی یک رویکرد علمی و تخصصی است، ادامه داد: با مطالعه و تلاش‌های اندیشمندان بزرگی چون زیگموند فروید، پیاژه، اریکسون و.... این مکتب‌های علمی محقق شده است و آن‌ گونه نیست که هر کسی خود را در مقام مشاور بداند و نسخه درمان تجویز کند.
 
محمدی مرام عنوان کرد: مشاوره یک علم تخصصی است که فقط کسانی موفق هستند که ضمن گذراندن تحصیلات تخصصی کلاسیک از همایش‌های علمی موجود نیز بهره برده باشند و با آگاهی از فرایند رشد و عوامل مؤثر بر روان اقدام به مشاوره کنند.
 
وی افزود: در دهه‌های اخیر فرایند تغییرات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جوامع بشری به گونه ای است که اهمیت دوره‌های تخصصی برای دستیابی به آرامش روانی انسان‌ها را مضاعف میکند.
 
این روانشناس ادامه داد: در دنیای امروز ابزارها، فرهنگ تولید می‌کنند ابزارهای ارتباطی، رسانه‌ای و حمل و نقل و....ضمن ایجاد رفاه و آسایش در سلامت روان افراد نیز اثر خود را می‌گذارند.
 
وی با اشاره به اینکه علم روانشناسی در تلاش است تا انسان مدرن را در مقابله با هجمه‌ها مقاوم‌سازی و راهکارهای لازم را برای افزایش مولفه‌های سلامت روان ارائه دهد بیان کرد: باید نگاه فرد به خود و جامعه، نگاهی سازنده، مفید و امیدوار به آینده باشد. بدون تردید حلقه گمشده سلامت روان جوامع مدرن معنویت است.
 
محمدی مرام در پایان خاطرنشان کرد: روانشناسی و مشاوره امروز در کنار همه راهکارهای تخصصی از معنویت به‌عنوان مهم‌ترین نیاز روحی بشر برای پیشگیری و درمان بهرمند است. مشاوره موفق مشاوره‌ای است که شرایط خاص سیاسی - اجتماعی جامعه اعم از فرهنگ و معنویت را مدنظر قرار دهد تا مراجع با اطمینان و اعتماد بیشتر برای پیشگیری درمان همراهی کند.
 
انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdcaoan6m49niy1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما