مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از ریل پایه شدن بندر چابهار در آیندهای نزدیک خبر داد.
قاسم عسکری نسب در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون» با بیان اینکه انتقال و جابهجایی کالاهای ورودی و خروجی از بنادر از طریق بهرهمندی از روشهای مختلف حملونقلی از جمله جاده، ریل و حمل و نقل دریایی تأثیر بسزایی در افزایش ظرفیت پذیرش کالا و ارتقای بهرهوری بنادر دارد، بیان کرد: مزیتها و قابلیتهای یک بندر موفق باید بهگونهای طراحی، اجرا و مدیریت شود تا زمینه ارتباط حمل و نقل چندوجهی با تأکید بر دو قید اصلی «کاهش هزینه» و «مدیریت هزینه» فراهم شود.
وی در خصوص مطالعات شبکه داخلی ریل بندر شهید بهشتی در بندر چابهار گفت: این پروژه یکی از پروژههای بسیار مهم از دیدگاه سازمان و از اولویتهای راهبردی دولت در قالب طرح توسعه سواحل مکران است که ضرورت دارد با حساسیت بالا و از طریق تعامل با پروژههای بالادستی استان و سواحل مکران تکمیل و اجرایی شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان تصریح کرد: بندر راهبردی چابهار علاوه بر داشتن حوضچه آرامش وسیع، کانال عریض و عمیق با عمق متوسط ۱۶- با کمترین نرخ رسوبگذاری، مجهز به حدود ۲۰۰۰ متر طول اسکله با ظرفیت ۸ و نیممیلیون تن کالا در سال در پایان فاز نخست توسعه که شامل اسکلههای کانتینری، جنرال کارگو، رو، نفتی و پتروشیمی، زیرساختهای انبار تخصصی فله، سیلوهای مکانیزه غلات، سایت ضدعفونی کامیون و تجهیزات مدرن و راهبُردی تخلیه و بارگیری کالا از جمله مکندههای غلات با ظرفیت ۶۰۰ تن بر ساعت است که با اضافهشدن زیرساختهای حمل و نقل ریلی در افق پایان فاز دوم توسعه بندر، ظرفیت آن به بیش از ۲۲ میلیون تن کالا در سال خواهد رسید و پیشبینی میشود این بندر بهعنوان یک کانون تجاری بینالمللی در منطقه و جهان مطرح خواهد شد و میتواند سهم کشور ایران را در حوزه جابهجایی کالا و مسافر به نحوه چشمگیری ارتقا کند.
عسکری نسب با اشاره به موقعیت بندر چابهار به دلیل قرارگیری در خارج از تنگه هرمز و خلیجفارس و توجه ویژه به این بندر راهبُردی علیالخصوص در برنامه هفتم توسعه کشور خاطرنشان کرد: یکی از مولفههای توسعه بندر چابهار اتصال این بندر به شبکه سراسری ریلی در نظر گرفته شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان با بیان اینکه بندر چابهار میتواند دروازه ترانزیتی کشورهای عضو CIS و افغانستان باشد گفت: این بندر نزدیکترین مسیر دریایی به کشورهای جنوب شرقی آسیا، اروپا و آفریقا محسوب میشود که نقش مهمی در کریدور شمال و جنوب ایفا میکند.
معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی استان نیز ضمن اشاره بهسرعت بالای اجرای پروژه ۶۸۲ کیلومتری ریل چابهار به زاهدان گفت: پروژه خط ریلی استان در حوزه شهرستان خاش به مرحله بهرهبرداری رسیده و در حوزه ایرانشهر، سرباز و چابهار با پیشرفت بسیار خوبی در حال اجرا است، بهگونهای که از لحاظ روسازی تکمیل گردیده و سایر آیتمهای زیرسازی و ریلگذاری با سرعت قابلقبولی در حال انجام است و طبق پیشبینیهای مدیران عالی استان این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۳ تکمیل خواهد شد و بندر چابهار را به شبکه سراسری ریل کشور متصل خواهد کرد.
وی اضافه کرد: باتوجهبه اینکه بخش مهمی از مطالعات، طراحی و اجرای شبکه ریلی در محدوده بندر چابهار بر عهده سازمان بنادر و دریانوردی است، لذا مطالعات شبکه ریلی بندر شهید بهشتی با رویکرد ریل پایه نمودن بندر چابهار تحت عنوان یکی از پروژههای دارای اولویت بالای سازمان آغاز شده است و مطابق زمانبندی تا پایان امسال تکمیل و پس از تصویب وارد فاز اجرایی خواهد شد.
مؤمنی با اشاره به اینکه ظرفیت بار ریلی بندر چابهار در افق طرح جامع بندر تا پایان فاز دو توسعه، ۳۰ درصد است گفت: عملکرد تخلیه و بارگیری بندر چابهار در سال گذشته حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن بوده است که تحلیل آمارها نشان میدهد که بارهای کانتینری با رشد ۱۵۵ درصدی به همراه بوده است و در صورت ایجاد ظرفیتهای حمل و نقل ریلی ضمن تسریع در جابهجایی کانتینر، موجب حمل و نقل ایمنتری خواهیم بود.
معاون فنی و مهندسی بنادر و دریانوردی استان با اشاره به آمادگی بالای بندر چابهار جهت اجرای پروژههای زیرساختی گفت؛ فنی و مهندسی بهعنوان سنگرسازان همواره پشتیبان بخشهای مختلف بندری و دریایی است تا گامهای توسعهای مطابق برنامههای دولت مردمی در سواحل مکران برداشته شود و منویات مقام معظم رهبری در حوزه توسعه پایدار این منطقه محقق شود.