تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۵۸
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان:

بندر چابهار در آینده نزدیک یک بندر ریل پایه خواهد شد

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از ریل پایه شدن بندر چابهار در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
بندر چابهار در آینده نزدیک یک بندر ریل پایه خواهد شد
قاسم عسکری نسب در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون» با بیان اینکه انتقال و جابه‌جایی کالاهای ورودی و خروجی از بنادر از طریق بهره‌مندی از روش‌های مختلف حمل‌ونقلی از جمله جاده، ریل و حمل و نقل دریایی تأثیر بسزایی در افزایش ظرفیت پذیرش کالا و ارتقای بهره‌وری بنادر دارد، بیان کرد: مزیت‌ها و قابلیت‌های یک بندر موفق باید به‌گونه‌ای طراحی، اجرا و مدیریت شود تا زمینه ارتباط حمل و نقل چندوجهی با تأکید بر دو قید اصلی «کاهش هزینه» و «مدیریت هزینه» فراهم شود.

وی در خصوص مطالعات شبکه داخلی ریل بندر شهید بهشتی در بندر چابهار گفت: این پروژه یکی از پروژه‌های بسیار مهم از دیدگاه سازمان و از اولویت‌های راهبردی دولت در قالب طرح توسعه سواحل مکران است که ضرورت دارد با حساسیت بالا و از طریق تعامل با پروژه‌های بالادستی استان و سواحل مکران تکمیل و اجرایی شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان تصریح کرد: بندر راهبردی چابهار علاوه بر داشتن حوضچه آرامش وسیع، کانال عریض و عمیق با عمق متوسط ۱۶- با کمترین نرخ رسوب‌گذاری، مجهز به حدود ۲۰۰۰ متر طول اسکله با ظرفیت ۸ و نیم‌میلیون تن کالا در سال در پایان فاز نخست توسعه که شامل اسکله‌های کانتینری، جنرال کارگو، رو، نفتی و پتروشیمی، زیرساخت‌های انبار تخصصی فله، سیلوهای مکانیزه غلات، سایت ضدعفونی کامیون و تجهیزات مدرن و راهبُردی تخلیه و بارگیری کالا از جمله مکنده‌های غلات با ظرفیت ۶۰۰ تن بر ساعت است که با اضافه‌شدن زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی در افق پایان فاز دوم توسعه بندر، ظرفیت آن به بیش از ۲۲ میلیون تن کالا در سال خواهد رسید و پیش‌بینی می‌شود این بندر به‌عنوان یک کانون تجاری بین‌المللی در منطقه و جهان مطرح خواهد شد و می‌تواند سهم کشور ایران را در حوزه جابه‌جایی کالا و مسافر به نحوه چشمگیری ارتقا کند.

عسکری نسب با اشاره به موقعیت بندر چابهار به دلیل قرارگیری در خارج از تنگه هرمز و خلیج‌فارس و توجه ویژه به این بندر راهبُردی علی‌الخصوص در برنامه هفتم توسعه کشور خاطرنشان کرد: یکی از مولفه‌های توسعه بندر چابهار اتصال این بندر به شبکه سراسری ریلی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان با بیان اینکه بندر چابهار می‌تواند دروازه ترانزیتی کشورهای عضو CIS و افغانستان باشد گفت: این بندر نزدیک‌ترین مسیر دریایی به کشورهای جنوب شرقی آسیا، اروپا و آفریقا محسوب می‌شود که نقش مهمی در کریدور شمال و جنوب ایفا می‌کند.

معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی استان نیز ضمن اشاره به‌سرعت بالای اجرای پروژه ۶۸۲ کیلومتری ریل چابهار به زاهدان گفت: پروژه خط ریلی استان در حوزه شهرستان خاش به مرحله بهره‌برداری رسیده و در حوزه ایرانشهر، سرباز و چابهار با پیشرفت بسیار خوبی در حال اجرا است، به‌گونه‌ای که از لحاظ روسازی تکمیل گردیده و سایر آیتم‌های زیرسازی و ریل‌گذاری با سرعت قابل‌قبولی در حال انجام است و طبق پیش‌بینی‌های مدیران عالی استان این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۳ تکمیل خواهد شد و بندر چابهار را به شبکه سراسری ریل کشور متصل خواهد کرد.

وی اضافه کرد: باتوجه‌به اینکه بخش مهمی از مطالعات، طراحی و اجرای شبکه ریلی در محدوده بندر چابهار بر عهده سازمان بنادر و دریانوردی است، لذا مطالعات شبکه ریلی بندر شهید بهشتی با رویکرد ریل پایه نمودن بندر چابهار تحت عنوان یکی از پروژه‌های دارای اولویت بالای سازمان آغاز شده است و مطابق زمان‌بندی تا پایان امسال تکمیل و پس از تصویب وارد فاز اجرایی خواهد شد.

مؤمنی با اشاره به اینکه ظرفیت بار ریلی بندر چابهار در افق طرح جامع بندر تا پایان فاز دو توسعه، ۳۰ درصد است گفت: عملکرد تخلیه و بارگیری بندر چابهار در سال گذشته حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن بوده است که تحلیل آمارها نشان می‌دهد که بارهای کانتینری با رشد ۱۵۵ درصدی به همراه بوده است و در صورت ایجاد ظرفیت‌های حمل و نقل ریلی ضمن تسریع در جابه‌جایی کانتینر، موجب حمل و نقل ایمن‌تری خواهیم بود.

معاون فنی و مهندسی بنادر و دریانوردی استان با اشاره به آمادگی بالای بندر چابهار جهت اجرای پروژه‌های زیرساختی گفت؛ فنی و مهندسی به‌عنوان سنگرسازان همواره پشتیبان بخش‌های مختلف بندری و دریایی است تا گام‌های توسعه‌ای مطابق برنامه‌های دولت مردمی در سواحل مکران برداشته شود و منویات مقام معظم رهبری در حوزه توسعه پایدار این منطقه محقق شود.

انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdca6an6u49nim1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما