تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۱۶
در گفتگو با نویسنده کودک و نوجوان زاهدانی مطرح شد؛

کتاب، سرمایه‌گذاری بلندمدت برای کودکان

با کمک ادبیات می‌توان همه حوادث را به نسل جدید انتقال داد و همه خصایل انسانی را به کودک و نوجوان آموخت.
کتاب، سرمایه‌گذاری بلندمدت برای کودکان
به گزارش پایگاه خبری عصر هامون، روز ملی ادبیات کودک و نوجوان فرصتی مناسب جهت آشناکردن کودکان به کتاب و بهانه‌ای برای ورود کتاب به زندگانی آنان است.

اگر کودکی‌کردن را به‌عنوان یک جلوه طبیعی انسانی در خود و دیگران به رسمیت بشناسیم و اجازه بروز به آن بدهیم می‌توانیم غنی‌تر زندگی کنیم و در برابر کودکان رفتاری رشددهنده داشته باشیم.

محبوبه کلبعلی نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه ادبیات کودک و نوجوان نقش مؤثر در تعلیم‌وتربیت نسل‌ها دارد، بیان کرد: نویسندگی را با شعر سپید آغاز و اکنون در کانون پرورش فکری مشغول به فعالیت و از نزدیک با مخاطب خود که کودک و نوجوان است در ارتباط هستم.

 وی افزود: شاید خیلی از مسائل بومی در استان که موردنیاز کودک و نوجوان است در هویت‌بخشی به کودک و نوجوان در کتاب‌هایی که نویسندگان آن از استان ما نیست دیده نمی‌شود و این امر تأثیر دارد و احساس کردم که باید در حوزه کودک و نوجوان نویسندگی را شروع کنم.

استان سیستان و بلوچستان به لحاظ فرهنگی جاذبه‌هایی بسیار دارد

نویسنده کودک و نوجوان با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان به لحاظ فرهنگی جاذبه‌هایی دارد که هیچ‌وقت مورداستفاده قرار نگرفته، اظهار کرد: نوشتن برای کودک و نوجوان مثل شعر سعدی می‌ماند؛ یعنی سهل ممتنع در حین سادگی خیلی سخت و دقیق و به‌گونه‌ای ظریف است.

وی افزود: دیوار کاغذی، مجموعه شعر سپید، بت بزرگ در حوزه بزرگسال، خورشید و هامون در حوزه کودک و نوجوان است و در حوزه کودک و نوجوان یک سری نمایشنامه نوشته‌ام که تبدیل به نمایش در حوزه کودک و نوجوان از جمله پدربزرگ و طلسم و تبلت، رستم و دیو و دروغ، درخت آهنی و خانهٔ تو قلب منه، قهرمان واقعی و....می‌توان اشاره کرد.

کلبعلی با اشاره به اینکه کتاب رمان کودک و نوجوان به‌نوعی سفر در زمان است و اشاره‌ای به حوادثی که در شهر باستانی سوخته به وجود آمده دارد، ادامه داد: باتوجه‌به اینکه استان ما دارای ظرفیت‌های بالایی ازجمله جاذبه‌های باستانی، افسانه‌ها و اسطوره‌ها دارد و هر کدام از آن‌ها دست‌مایه‌ای برای یک نویسنده برای خلق اثر قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به موضوع کتابی که در حال نوشتن است، گفت: این کتاب در خصوص شهر سوخته سیستان و مخصوصاً جامع انیمیشن که تصویر یک بزی که به درخت رسیده و اولین انیمیشن در دنیا محسوب می‌شود و اتفاقات خیلی خاصی که در منطقه رخ‌داده مورداستفاده قرار گرفته است.

برای آشنایی به کتاب از دوران جنینی برای کودک خوانده شود

نویسنده کودک و نوجوان تصریح کرد: از دوره کودکی به کتاب علاقه خاصی داشته‌ام و یکی از رؤیاهای من این بود که زمانی که بزرگ شدم مغازه کتاب‌فروشی داشته باشم تا بتوانم قبل از فروش کتاب آن‌ها را مطالعه کنم و رؤیای من محقق شد و در حال حاضر در کانون پرورش فکری که کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان محسوب می‌شود مشغول به فعالیت هستم.

وی با اشاره به آثار برگزیده خود افزود: کتاب اول به‌عنوان دیوار کاغذی کاندید جایزه شعر زنان ایران و خورشید و کتاب دوم به‌عنوان بت بزرگ در جشنواره ملی فرخی و شعر نوجوان منتخب شد و کتاب سوم به‌عنوان خورشید و هامون در حوزه کودک برگزیده کتاب کودک استانی شد و در کتاب‌های مختلف از جمله سنگ‌های پرنده، ریشه‌های آفتاب آثار من به چاپ رسیده و دو طرح دیگر در دست اقدام است.

کلبعلی تشریح کرد: نظریات جدید برای آشنایی بچه‌ها به کتاب این است که باید از دوران جنینی برای کودک کتاب خواند، نوزاد به شنیده‌های دوران جنینی واکنش نشان می‌دهد و این امر مهم بسیار ارزشمند است.
 
دست‌اندرکاران امور فرهنگی کودکان و نوجوانان را به مقوله کتاب و کتاب‌خوانی سوق دهند

وی با بیان اینکه برای رشد فکری کودکان از کتاب تصویری استفاده شود گفت: ادبیاتی که به کودک اختصاص دارد باید قابل‌فهم باشد به‌گونه‌ای که او در دریافت مفاهیم دچار سردرگمی نشود.

نویسنده کودک و نوجوان با اشاره به اینکه ادبیات کودک نه‌تنها در ایران بلکه در جهان پیشینه تاریخی چندانی ندارد، بیان کرد: همان‌طور که درگذشته ایجاد و رشد صنعت چاپ تأثیر بسزایی در انتشار کتاب ادبیات و متون مکتوب گذاشت و امروزه ایجاد رشته‌های تخصصی ادبیات کودک و نوجوان در دانشگاه‌ها وقتی جامعه به‌صورت علمی به این مقوله بپردازد و کرسی‌های نقد کتاب تشکیل شود و محتوایی که در خصوص حوزه ادبیات کودک و نوجوان مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد باعث رشد سریع می‌شود و این عوامل مختلف می‌تواند تأثیرگذار باشد.
وی با بیان اینکه متولیان امر به مقوله ادبیات کودک و نوجوان و متونی که در این حوزه تألیف می‌شود اهمیت قائل شوند ادامه داد: سالروز درگذشت مهدی آذر یزدی در تقویم رسمی کشور به‌عنوان روز ادبیات کودک و نوجوان نام‌گذاری شده و این امر مهم باعث تمام آحاد جامعه و مخاطبین، صاحب‌نظران و کسانی که دست‌اندرکار چاپ و نشر هستند توجه خاصی به این روز داشته باشند.

کلبعلی با بیان اینکه نقش روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در ایران نقش پررنگی نیست اظهار کرد: دست‌اندرکاران امور فرهنگی توجه بیشتری داشته باشند و آحاد جامعه را به این مقوله سوق دهند شاید تأثیرگذار باشد و توجه قشر مخاطب که کودک و نوجوان است به مقوله کتاب و کتاب‌خوانی بیشتر شود.

هزینه برای خرید کتاب یک سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود

وی با اشاره به اهمیت‌ندادن مردم جامعه امروز به کتاب و فرهنگ کتاب‌خوانی افزود: واقعیت تلخی است و مردم کمتر هزینه‌ای برای خرید کتاب صرف می‌کنند به‌طوری‌که هزینه برای خریدن کتاب یک سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و می‌توان از تجربیات، دانش و زندگی انسان‌ها در دوره‌های مختلف بهره‌مند شویم.

نویسنده کتاب کودک و نوجوان ادامه داد: کتاب خورشید و هامون با حمایت مدرسه توسعه پایدار دانشگاه صنعت شریف به دلیل رویکرد بومی که داشت مورد استقبال قرار گرفت و به چاپ رسید.

کلبعلی با اشاره به اینکه فرهنگ کتاب‌خوانی در کل کشور آمارهای قابل‌قبولی نیست و با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد، تصریح کرد: بجای اینکه دستگاه‌های فرهنگی در مورد خرید کتاب اقدام کنند مردم متقاضی خرید کتاب باشند و کتاب را به‌عنوان یک نیازمندی در هزینه‌های جاری زندگی خودشان قرار دهند.

وی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی و ترویج کتاب را از ابتدا برای کودکان باید عملیاتی کرد، افزود: یکی از طرح‌های موفق کانون طرح ترویج کتاب‌خوانی است که همکاران ما کتاب‌خوانی را برای بچه‌ها به‌صورت خلاق در قالب بازی، معرفی کتاب، نمایش و قصه‌گویی ارائه می‌دهند و با روش‌های غیرمستقیم کودکان را به سمت امانت کتاب سوق می‌دهند.

نویسنده کتاب کودک و نوجوان بیان کرد: تمام ۶۲ فعالیتی که در بخش فرهنگی، هنری، ادبی، علمی، اسلامی در کانون بر مبنای کتاب و کتاب محور تعریف شده و مربی‌های ما در کانون برای کارهایی از قبیل کاردستی، کارنمایشی و... به کتاب مراجعه می‌کنند.

از کتاب به‌عنوان هدیه ارزشمند استفاده شود

کلبعلی ضمن خواستار حمایت از مروجین کتاب و فعالان استان گفت: باتوجه‌به اینکه در کنار انجمن‌هایی که در استان وجود دارد برای برنامه‌های مختلف از جمله انجمن شعر، داستان، کتاب و کتاب‌خوانی را تعریف کنیم و در فضاهای فرهنگی سطح استان در بخش دانشجویی و دانش‌آموزی حلقه‌هایی تشکیل و کتاب معرفی شود.

وی با اشاره به ترویج کتاب‌خوانی بین کودکان بیان کرد: کودکان در این حلقه‌های تشکیل شده می‌توانند دور هم کتاب بخوانند و این تجربه را بین خودشان تبادل کنند وقتی از کتاب حرف می‌زنند آن لایه سطحی کتاب به لایه عمیق‌تر نفوذ می‌کند که به معنای اندیشیدن در محتوای کتاب است و کمک می‌کند کودکان تحلیلگر شوند.

نویسنده کودک و نوجوان هزینه‌های سرسام‌آور چاپ نشر و کتاب در چند سال اخیر را عمده‌ترین مشکل عنوان کرد و افزود: به‌نوعی به علت تمام‌شدن کاغذ برمی‌گردد و به‌صورت مستقیم در قیمت تمام شده کتاب تأثیر می‌گذارد.

کلبعلی با اشاره به پیشنهاد و راهکار برای ترویج کتاب‌خوانی خاطرنشان کرد: باتوجه‌به برنامه‌های مختلفی که در سطح استان برگزار می‌شود یک سری هدایا پیش‌بینی می‌شود که در کنار هدایا از کتاب به‌عنوان هدیه ارزشمند استفاده شود.

انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdcgnx9qwak93x4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما