تاریخ انتشار :جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۰۶
شیوع بیماری ویروسی آبله‌مرغان در اواخر زمستان و فصل بهار بیشتر از بقیه فصول است و مشخصه آن ضایعات پوستی قرمزرنگ و آبکی به همراه تب است.
مراقب باشید در بهار به این ویروس مبتلا نشوید
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون»، آبله‌مرغان یک بیماری عفونی و مسری است که به‌وسیله ویروس واریسلا ایجاد می‌شود. آبله‌مرغان یک بیماری خفیف و شایع در کودکان است و در دوران کودکی، به‌ویژه در کودکان زیر ۱۰ سال شایع‌تر است. در بالغین و افراد دچار نقص ایمنی و نوزادان می‌تواند با شدت بیشتری بروز کند.

آبله‌مرغان باعث ایجاد بثورات و لکه‌های قرمز و خارش‌دار می‌شود ویروس آبله‌مرغان به‌آسانی از فردی که دچار بثورات پوستی شده است منتقل می‌شود.

بیماری ویروسی آبله‌مرغان که بیشتر در بین کودکان و نوجوانان رایج است در اواخر زمستان و اوایل بهار، به‌ویژه بین ماه‌های فروردین تا خرداد، کودکان را بیشتر درگیر می‌کند، برای پیشگیری از ابتلا به آبله‌مرغان ازدست‌دادن و دیده‌بوسی با بیماران توصیه می‌شود.

آبله‌مرغان یک بیماری خودبه‌خود بهبود شونده با دوره حدود ۷ تا ۹ روز است و نیاز به درمان خاصی ندارد. با استفاده از داروهای ضد خارش می‌توان باعث راحتی بیمار و نیز کاهش احتمال عفونی‌شدن بثورات شد.

در موارد شدید این بیماری و در صورت داشتن تب با تجویز پزشک برای مدت کوتاه در افراد بالای ۱۳ سال یا کمتر از یک سال داروی می‌توان ضدویروسی استفاده کرد و همچنین گرفتن دوش آب ولرم شستشو با صابون، گرفتن ناخن‌های کودک جهت پیشگیری از زخمی‌شدن بثورات ناشی از خارش می‌تواند مؤثر باشد.

با بروز نشانه‌های بیماری آبله‌مرغان به پزشک عفونی یا عمومی مراجعه کنید پزشک با معاینه ضایعات و درنظرگرفتن سایر علامت‌ها می‌تواند بیماری را تشخیص دهد. در صورت ابتلا ضایعات را نخارانید خاراندن ضایعات باعث عفونت باکتریایی و همچنین باعث برجای‌ماندن محل ضایعات شود.

افراد در ۲۰ سال اول زندگی مبتلا به آبله‌مرغان می‌شوند
قاسم سلیمانی، پزشک عمومی بیان کرد: آبله‌مرغان یک بیماری ویروسی است. این ویروس دو نوع بیماری در انسان‌ها می‌تواند ایجاد کند که یکی آبله‌مرغان و دیگری زونا است که هر دو بیماری واگیردار هستند.

وی افزود: بیماری آبله‌مرغان به‌صورت تماس با بثورات و یا از طریق قطرات تنفسی فرد مبتلا به آبله‌مرغان یا زونا انتقال می‌شود.

پزشک عمومی با بیان سن ابتلا به آبله‌مرغان تصریح کرد: هیچ سن خاصی مطرح نیست و در تمامی سنین امکان ایجاد بیماری وجود دارد، طبق مطالعات انجام شده بیش از ۹۵درصد افراد در ۲۰ سال اول زندگی به این بیماری مبتلا می‌شوند فقط کمتر از دو درصد بروز بیماری در بالغین است.

وی ادامه داد: از زمان ورود ویروس به بدن فرد سالم تا زمان بروز علایم دوره انکوباسیون یا دوره نهفتگی نام دارد که دورهٔ نهفتگی در مورد ویروس vzv در بیماری آبله‌مرغان حدود ۱۶-۱۴ روز است.

سلیمانی با بیان اینکه بیماری آبله‌مرغان در کودکان با شدت خفیف‌تری همراه است، اذعان کرد: این بیماری در بزرگسالان با شدت بیشتر و عوارض بیشتری رخ می‌دهد، شدت بیماری در افرادی که دچار نقص ایمنی هستند بیشتر است.

وی گفت: علایم بالینی بیمار حدود دو هفته پس از ورود ویروس به بدن رخ می‌دهد و به‌صورت تب، خستگی و بی‌حالی، گلودرد و کم‌اشتهایی است که پس از ۲۴ ساعت بثورات پوستی آبله مانند به آن اضافه و بثورات پوستی معمولاً از تنه شروع شده و طی روزهای بعد در صورت و اندام‌ها مشاهده می‌شود.

پزشک عمومی ادامه داد: بثورات طی روزهای اول رخ می‌دهد رشد علائم بیماری حدوداً چهار روز بعد متوقف و بعد از گذشت یک هفته از شروع بیماری بر روی تاول‌های پوستی دلمه ایجاد شده و پس از چند روز تاول‌ها سقوط می‌کنند.

وی بیان کرد: آبله‌مرغان به‌صورت عادی در اطفال معمولاً فاقد عوارض شدید و خطرناک است در بزرگسالان و یا افرادی که نقص ایمنی دارند ممکن است باعث ایجاد عفونت پوست و انواع واکنش‌های پوستی با شدت متفاوت و عفونت بافت مغزی، ریه، عفونت کبد شود.

سلیمانی خاطرنشان کرد: کودکان و بیماران مبتلا به آبله‌مرغان تا یک هفته نیاز به قرنطینه دارند، اما از نظر علائم تا زمانی که همهٔ تاول‌های پوستی دلمه ببندند بیمار باید قرنطینه باشد.

انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdcjxoevhuqemxz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما