تاریخ انتشار :پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۴
۳۰ فروردین سالروز حکیم و دانشمند ایرانی سید اسماعیل جرجانی به‌پاس قدردانی از مردان و زنان سفیدپوش میهنمان به‌روز علوم آزمایشگاهی نام‌گرفته است.
روزی برای گرامیداشت جامعه آزمایشگاهی است
به گزارش پایگاه خبری «عصرهامون» به نقل از زاهدنیوز، روز ۳۰ فروردین از سال ۱۳۸۲ با گرامیداشت دانشمند ایرانی، سید اسماعیل جرجانی، بنیان‌گذار علم آزمایشگاه عنوان روز علوم آزمایشگاهیان تعیین شد.

 جرجانی آزمایشگر، پژوهنده، پزشک نابغه و تیزهوشی است که پزشکی تنها یکی از دانش‌های او بود. حکیم جرجانی بیشتر مشاهداتش را در جهت تشخیص بیماری‌ها از راه آزمایشگاه به دست آورد و بنا بر همین اصل او را به‌عنوان پدر علوم آزمایشگاهی می‌نامند و سالروز تولدش را «روز علوم آزمایشگاهی» نام‌گذاری کردند.

 مأموریت اصلی رشته علوم آزمایشگاهی تربیت افرادی است که بتوانند در آزمایشگاه‌های بالینی بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌های مراکز بهداشتی با دانش اختصاصی که آموخته‌اند و با به‌کارگیری دستگاه‌های الکترونیکی پیچیده و روش‌های متعدد آزمایش‌ها مختلف را روی خون و یا دیگر مایعات و انساج بدن انجام دهند و اطلاعات و نتایج به‌دست‌آمده از این آزمایشات پزشک را در تشخیص بیماری روند درمان و حفظ سلامت جامعه یاری می‌دهد.
 
 کار در آزمایشگاه یک کار علمی و البته تیمی است
 علیرضا سلیمی خراشاد، مدیر امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفتگو اختصاصی با زاهدنیوز بیان کرد: در سیستان و بلوچستان ۷۵ آزمایشگاه شامل بیمارستانی، بهداشتی، روستایی و خصوصی درحال‌خدمت رسانی هستند.
 
  وی ادامه داد: در سال گذشته تعداد یک میلیون نفر توسط بخش دولتی و ۸۰۰ هزار نفر توسط بخش خصوصی و غیردانشگاهی در استان مورد پذیرش آزمایشگاه‌ها قرار گرفتند.
 
  مدیر امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در خصوص وضعیت آزمایشگاه‌های استان تصریح کرد: از نظر تکنیکال آزمایشگاه‌های دانشگاه هم‌تراز آزمایشگاه‌های سطح کشور قرار دارد و دانشگاه زاهدان از این نظر وضع مطلوبی نسبت به بسیاری از دانشگاه‌های کشور دارد، و در حال حاضر یک ساختمان برای آزمایشگاه در چهارراه علیشاه زاهدان در حال ساخت است.
 
  وی دررابطه‌با نیرو انسانی در بخش آزمایشگاه‌های سیستان و بلوچستان افزود: وضعیت نیروی انسانی در مرکز استان بالای استاندارد است گرچه در شهرهای میرجاوه، خاش، سراوان و سوران با کمی کمبود نیرو مواجه هستیم که از سال ۱۴۰۱ با جذب دانشجو در برنامه عدالت آموزشی، امیدواری می‌رود این موضوع مرتفع شود.
 
  سلیمی تشریح کرد: آزمایشگاه‌های دانشگاه در حال حاضر ۹۰ درصد تست‌ها را از بین حدود ۱ هزار و ۱۵۰ خدمت آزمایشگاهی در کشور انجام می‌دهند و برای پنج درصد الباقی در آزمایشگاه رفرنس قرارداد با آزمایشگاه‌های مربوطه منعقد است و همه نیاز بیماران با تعرفه دولتی پذیرش و انجام می‌شود.
 
  وی ادامه داد: در خصوص تخصیص بودجه باتوجه‌به عقب‌ماندگی تعرفه‌ها از یک سو و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها، مشکلاتی وجود دارد که با به‌کارگیری سیستم‌های بهره‌وری تاحدامکان بر این موضوع فائق آمدیم.
 
  وی با اشاره به اینکه کار در آزمایشگاه یک کار صرفاً تخصصی و علمی است افزود: کیفیت آزمایش‌ها رابطه مستقیم با علاقه و عشق همکاران علوم آزمایشگاهی به شغلشان دارد.
 
  مدیر امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در ارتباط با رشته علوم آزمایشگاهی اذعان کرد: در این رشته امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکتری تخصصی فراهم است؛ ولی اگر انگیزه‌شان مالی و درآمد بالاست این رشته در حال حاضر این خواسته را برآورده نمی‌کند.
 
  وی ادامه داد: کار در آزمایشگاه باتوجه‌به اینکه یک کار علمی و البته تیمی است، یک کار مفرحی است و کمک به تشخیص مشکلات بیماران سرشار از شادی است و البته خرابی دستگاه باتوجه‌به دوری از تهران و شرکت‌های پشتیبان از یک سو و کمبود کیت و ملزومات آزمایشگاهی به دلایل مختلف از مشکلات کلی آزمایشگاه‌ها است.
 
  سلیمی در پایان در خصوص سختی‌ها و مشکلات کار در آزمایشگاه گفت: ارتباط مداوم با عوامل عفونی و شیفت‌های شب و روزهای تعطیل سبب شده آسایش چندانی در روند زندگی همکاران خصوصاً همکاران خانم جاری نباشد.
 
  انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcbzwb8grhb05p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما