تاریخ انتشار :چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۴۲
روایت‌گر دفاع مقدس گفت: حقانیت انقلاب اسلامی صدها و هزاران مصداق دارد که یکی از این مصداق‌ها واقعه طبس است.
واقعه طبس یکی از صدها مصادیق حقانیت انقلاب اسلامی است
غلامحسین زرگر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون» بیان کرد: پنجم اردیبهشت سالروز شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس که در سال ۱۳۵۹ اتفاق افتاد و رسوایی بزرگ سران کاخ سفید را در پی داشت نام‌گذاری شده است.
 
 وی افزود: واقعه طبس که از آن به‌عنوان قدرت امداد الهی نیز یاد می‌شود، شکست محکمی برای سیاست خارجی آمریکا بود و حقانیت ایران اسلامی را برای همه مردم جهان ثابت کرد، صحرای طبس در فاصله ۱۳۰ کیلومتری محور طبس به یزد قرار دارد .
 
 روایت گر دفاع مقدس تصریح کرد: این روز، یادآور واقعه‌ای سرنوشت‌ساز در اولین سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی است که نظامیان آمریکایی در عملیاتی به نام «پنجه عقاب» با عاجز ماندن در برابر شن‌های صحرای طبس شکست مفتضحانه‌ای را متحمل شدند.
 
 وی خاطرنشان کرد: هنگامی که مردم ایران از اقدامات جاسوسی آمریکا در سفارتخانه این کشور در تهران باخبر شدند، درهمان سال یعنی ۱۳ آبان سال ۱۳۵۸ دانشجویان مسلمان پیرو خط امام (ره)، سفارت آمریکا در تهران را تسخیر کردند و اعضای آن را گروگان گرفتند. این اقدام از طرف امام راحل مورد تأیید و قدردانی قرار گرفت و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا را «انقلاب دوم» نام‌گذاری کردند.
 
 زرگر اظهار کرد: جیمی کارتر رئیس‌جمهور وقت آمریکا همه تلاش خود را برای آزادی کارکنان سفارت به کاربست و هنگامی که تهدیدها و تحریم‌ها را بی‌نتیجه دید، با طرح نقشه‌ای، تجاوز و حمله نظامی به خاک ایران را در دستور کار قرارداد، گروهی ۱۳۲ نفره از نیروهای ویژه ارتش کشورش با عنوان «دلتا فورس» برای حمله به ایران و آزادی گروگان‌ها تشکیل داد و قصد داشت در یک حمله غافلگیرانه، گروگان‌ها را آزاد کند.
 
 وی در ادامه تشریح کرد: ناگفته نماند که آمریکایی‌ها هدف و نیت شوم دیگری هم داشتند و آن هم ضربه به انقلاب نوپای مردم ایران بود و طبق اسناد موجود طرح پایانی‌شان شامل حمله به مراکز اقتصادی و اماکن شخصیت‌های مؤثر و کلیدی ایران و در نهایت کودتا با همکاری عوامل لیبرال، ضدانقلاب و جاسوسان داخل در دستور کار آمریکایی‌ها قرار گرفت تا در نهایت رئیس‌جمهور وقت آمریکا، سقوط نهضت اسلامی را اعلام کند.
 
  زرگر اضافه کرد: چهارم اردیبهشت ۱۳۵۹، هفت فروند هواپیمای غول‌پیکر و هشت فروند بالگرد با نیروهای ویژه و تجهیزات پیشرفته و وسایل مخصوص از جنوب کشور وارد مرزهای ایران شدند، با هماهنگی دولت بنی‌صدر پس از پیمودن صد کیلومتر، بدون مانع در مسیر، در فرودگاهی متروکه، نزدیک رباط خان طبس در نیمه‌های شب فرود آمدند.
 
 وی گفت: در این عملیات یکی از بالگردهای آمریکایی بعد از سوخت‌گیری از هواپیمای c-۱۳۰ از زمین برخاست که بر اثر اشتباه خلبان با هواپیما برخورد کرد و هر دو آتش گرفتند. دو بالگرد دیگر هم بر اثر طوفان شن دچار نقص فنی شدند و از انجام عملیات باز ماندند و در نتیجه اجرای طرح با هماهنگی کارتر متوقف شد و آمریکایی‌ها از ترس آنکه، همگی در طوفان شن نابود یا اسیر شوند از فرصت استفاده کردند و شب‌هنگام فرار کردند و آن‌قدر برای فرار عجله کردند که هشت مزدور کشته شده و اسناد سری و محرمانه در بالگردهای به‌جامانده را به همراه نبردند.
 
 زرگر خاطرنشان کرد: صبح روز بعد کارتر با حضور در تلویزیون اعلام کرد که عملیات «پنجه عقاب» شکست‌خورده و «اسناد طبقه‌بندی شده سری، در بالگردها به‌جای‌مانده است»، البته مشخص بود که این پیام برای بنی‌صدر صادر شده بود، چرا که بدون تأمل دستور داد چند بمب‌افکن، بالگردهای به‌جامانده را بمباران کنند و بر اثر این خیانت، فرمانده سپاه یزد که برای بازرسی و بررسی محل به آنجا رفته بود به شهادت رسید.
 
 وی افزود: شکست آمریکایی‌ها در طبس، یک ضربه محکم بر پیکره استکبار جهانی و باعث رسوایی سران کاخ سفید شد، آمریکا می‌خواست مردم ایران را تنبیه کند؛ ولی نتیجه برعکس شد. این عملیات ملت ایران را هوشیارتر کرد و دشمنی مستکبران با ایران آشکارتر شد، همچنین منافقان و همراهان داخلی استکبار جهانی رسوا شدند، کارتر به دنبال این بود که بعد از آزادی گروگان‌ها، دوباره برای ریاست‌جمهوری، انتخاب شود؛ ولی به دلیل این ناکامی و تصمیم امام خمینی (ره) مبنی بر نگه‌داشتن جاسوسان تا برگزاری انتخابات، مردم آمریکا به کارتر رأی ندادند و او در انتخابات هم شکست خورد.
 
 انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdcewv8zpjh8pei.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما