تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۰۹
رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی سراوان:

مقبره سلطان بابا حاجی دزکی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید

حمزه ندرت زهی از ثبت ملی مقبره سلطان بابا حاجی دزکی سراوان در فهرست آثار ملی خبر داد.
حمزه ندرت زهی رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری وصنایع دستی شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون بیان کرد: این مقبره که در روستای زیارت بخش مرکزی این شهرستان واقع شده است در جلسه هفته گذشته شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کشور به ثبت رسید.

وی افزود: سلطان بابا حاجی دزکی یکی از عارفان و بزرگان دینی است که در روستای هیتوک یا زیارت شهرستان سراوان به خاک سپرده‌شده است. این عارف بزرگوار در قرون ششم و هفتم برای هدایت دینی مردم منطقه تلاش وسیع و طاقت‌فرسایی انجام داد.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری سراوان ادامه داد: این شخصیت فرزانه دارای مسجد و خانقاه و مکتب‌خانه‌ای بوده است که به مردم و خردسالان آموزش قران کریم داده است پس از درگذشت مریدان و دوستدارانش بر آرامگاه او گنبد و بارگاهی درست کرده‌اند.

وی تصریح کرد: گنبد سلطان بابا حاجی 7 متر ارتفاع دارد و از خشت خام و گل درست‌شده است و در محوطه‌ای به مساحت 150 متر از دو بخش مرکزی که ساختمان اصلی گنبد است، 15 قبر به‌صورت پلکانی وجود دارد که همسر و فرزندان و نوادگان سلطان بابا حاجی هستند که طی سال‌های مختلفی در آنجا در داخل گنبد به خاک سپرده‌شده‌اند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: هم‌چنین محوطه ایوان بیرونی حدود صد متر مساحت دارد که به‌وسیله دیوار خشتی کوچکی از فضای نخلستان موجود جدا گشته است. مردم درگذشته بر آرامگاه او نذرونیاز می‌کردند ولی امروزه این کار صورت نمی‌گیرد و فقط برای زیارت و دعا مردم به آنجا می‌روند.

ندرت زهی تصریح کرد: مکتب‌خانه این عارف بزرگ که امروزه تخریب و سقف آن فروریخته و دیوارهای قطور آن پس از قرون متمادی همچنان استوار و پابرجا مانده است در جبهه شرقی گنبد به مساحت تقریبی صد مترمربع قرار داشته است آموزش‌های ارائه‌شده در این مکتب‌خانه روخوانی قرآن کریم و کتبی همچون گلستان و بوستان بوده است‌

لازم به ذکر است؛ روستای زیارت در ده کیلومتری شرق شهر سراوان در مسیر سراوان به کلپورگان قرار دارد. ا

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdciqwazvt1a5y2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما