تاریخ انتشار :سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۴
رادیو به‌عنوان فناوری شنیداری از دیرباز محبوبیت بسیاری در بین مخاطبان خود دارد.
رادیو؛ رسانه‌ای که هنوز در میان مردم محبوب است
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون»، رادیو دستگاهی است که صدا، پیام، یا در حالت کلی، یک سیگنال را به‌وسیله امواج رادیویی منتقل می‌کند رادیو از وسایل ارتباطی مهم است، بسیاری از مردم پای ثابت برنامه‌های رادیو می‌نشینند و به آن گوش می‌دهند. در فرهنگ و هنر هر جامعه برنامه‌های رادیو نقش بسزایی دارند.

رادیو در ایران حدود ۲۰ سال دیرتر از زمان رواج آن تأسیس شد و به‌سرعت جای خود را در میان افراد سطوح مختلف جامعه باز کرد.

پنجم اردیبهشت ۱۳۱۹ رادیوتهران رسماً افتتاح شد. رادیو به‌عنوان یک دستگاه آموزشی برای پرورش افکار در رشته‌های مختلف دانش ایجاد شد و اطلاعات خود را بی‌واسطه و بدون تأخیر به گوش شنوندگان خواهد رساند.

رادیو به‌عنوان فناوری شنیداری از دیرباز موردتوجه بسیاری از مخاطبان بوده است. از برنامه‌های رادیویی به داستان‌های شنیدنی نقالان و قصه‌گویانی که درگذشته بوده‌اند اشاره کرد.

دسترسی آسان، هزینه‌های اندک، انتخابی بودن برنامه‌ها برای مخاطب و گسترش قدرت تخیل، رادیو را به یک رسانه جذاب تبدیل کرده است. رادیو به‌رغم ظهور رسانه‌های جدید، نقش و کارکرد خود را از دست نداده و پیشرفت نیز داشته است.

رادیو از رسانه‌های است که از محبوبیت خاصی در میان مردم دنیا برخوردار است با وجود تلویزیون و فضای مجازی، مخاطبان خاص خودش را دارد. رسانه‌ها تنهایی را از انسان گرفته است. رادیو همدم خوبی برای افراد شب‌کار است معمولاً از رادیو برای پر کردن تنهایی خود استفاده و این رسانه را همدم تنهایی خود در طول شب می‌دانند.

رادیو رسانه‌ای صمیمی است

عزیزالله فخر براهویی، گوینده رادیو استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون» بیان کرد: اولین فرستنده رادیوی در ایران ساعت ۱۹، چهارم اردیبهشت‌ماه ۱۳۱۹ در شیراز با نام «رادیوتهران» گشایش یافت. از فردای آن روز برنامه‌های عادی رادیو آغاز شد و به دلیل اینکه برنامه‌ها تنها در تهران قابل دریافت بود رادیوتهران نامیده شد.



وی افزود: این روز در ایران بنام روز تأسیس رادیو نام‌گذاری شد. روز جهانی رادیو در بهمن‌ماه هر سال است.

گوینده رادیو با اشاره به شروع کار رادیوی زاهدان در ۷۰ سال گذشته افزود: رادیو در استان یکی از قدیمی‌ترین رادیوهای کشور است، شبکه ۲۴ساعته رادیویی استان در حدود ۱۶ سال گذشته شروع به کارکرد.

وی با اشاره به این که از ابتدا کار در رادیو را با نویسندگی شروع کرده است تصریح کرد: کار در رادیو را با برنامه‌ای تحت عنوان در سنگر مدرسه که برای دانش‌آموزان پخش می‌شد شروع کرد.

فخر براهویی با اشاره به عشق و علاقه شدید خود به رادیو گفت: پیش از آمدن به رادیو هم از آن عشق رادیوها بود. یک رادیوی کوچک ترانزیستوری داشت که حتی شب‌ها کنار گوشش بود، یادم هست نصف شب مادرم بلند می‌شد رادیو رو خاموش می‌کرد و به‌محض خاموش‌شدن رادیو من بیدار می‌شدم.

وی گفت: رادیو هیچ زمان مخاطبش رو از دست نمی‌دهد به دلیل اینکه رسانه‌ای صمیمی است. افراد در حین رانندگی، آشپزی و یا هر کار دیگری امکان گوش‌کردن رادیو را بدون نیاز به دیدن دارند؛ رادیو نرم و بی‌صدا کارش را انجام می‌دهد و تأثیرگذاری می‌کند.

گوینده رادیو ادامه داد: رادیو استان علی‌رغم نیروهای مجرب و خوبی که دارد به دلیل ضعف مدیریتی یک دهه خمودگی رو پشت سرگذشت.

وی اذعان کرد: هنرمندان استان چه در رادیو چه در عرصه‌های هنری خوشبختانه به حدی توانمند هستند که در طول تاریخ هر کجا جدی گرفته شدند شاهکار خلق کردند.

فخر براهویی ادامه داد: بخش نمایش‌های رادیوی در استان به دلیل سو مدیریت دچار مشکلاتی شد، در این بخش استان ما در سطح کشور سال‌ها آثاری خلق کرد که هر شنونده رادیویی را به وجد می‌آورد.

وی با امیدواری به بومی بودن مدیریت در سال‌های اخیر گفت: رادیو جانی دوباره گرفته است و با حضور در جشنواره‌های سراسری، فرهنگ و هنر استان را به نمایش بگذاریم.

انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdchz6nzv23n-kd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما