تاریخ انتشار :جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۸
تعدادی از کارشناسان سیاسی گفتند: اگر نفت به صورت خام به سایر کشورها فروخته نشود و در داخل اقدام به تولید مشتقات نفتی شود، درآمد و سود دو چندان رونق می گیرد.
خام فروشی نفت؛ تکرار یک اشتباه/ رونق صادرات غیرنفتی راهکار مقابله با رشد منفی اقتصاد
به گزارش عصرهامون، نهضت ملی شدن صنعت نفت، بُرشی از تاریخ مبارزات مردم ایران در برابر استعمار انگلیس است.

6ماه آزگار کلنگ حفاری خارجی ها کَند تا به عمق 360 متری زمین رسید تا نفت فوران کند. نفتی که همه دار و ندار ایرانیان بود و یغمایش هنر بیگانگان حریص. تصویب قانون ملی شدن صنعت نفت در ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ خورشیدی یکی از نقاط عطف تاریخ مبارزاتی ملت ایران برای کسب حق خود و بریدن دست بیگانگان از منابع و سرمایه‌هایش است؛ روزی که به‌عنوان روزی تاریخی در حافظه‌ ملت ایران باقی ماند.

خام فروشی نفت؛ بلای سیاه بر سر اقتصاد ملی

 ضیا خزایی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: ایران در گذشته در زمینه جنبش ملی صنعت نفت دچار شکست شد و به تدریج نتوانست به نتیجه ای مطلوب دست یابد که این عامل وقفه ای بزرگی در پیشرفت کشور به وجود آورد که با کودتای مرداد سال ۱۳۳۲ مواجه شدیم.

وی افزود: یکی از تاکتیک‌ های اشتباه مصدق که موجب شد ملی شدن صنعت نفت دچار مشکل شود، جدایی او از پایگاه اجتماعی و مردمی خود و اختلاف با آیت‌الله کاشانی بود. 

این کارشناس مسائل سیاسی تصريح کرد: تبیین منازعه بین کاشانی و مصدق بر سر رهبری سیاسی نهضت و منازعه نیروهای ملی و مذهبی بر سر رهبری اخلاقی فکری جامعه موجب شکل‌گیری زمینه‌های منازعه هژمونیک علنی‌تر و به تبع آن نابودی سیاسی جبهه ملی شد.

وی اضافه کرد: همین فاصله اجتماعی و شکاف ایجاد شده بین مصدق و آیت الله کاشانی باعث شد تا انگلیسی ها و آمریکایی ها موفق به کودتا شوند و به این وسيله توانستند جلوی جنبش ملی شدن صنعت نفت را بگیرند.

خزایی عنوان کرد: آن زمان آمریکا خواهان سهم پنجاه_پنجاه نفت بود، اما  مصدق این طریقه سهمیه بندی را نپذیرفت و عقیده و نگاه اش به ملی شدن صنعت نفت بود که در دنیا به عنوان الگو معرفی شوند.

وی خاطرنشان کرد: قانون ملی شدن صنعت نفت ایران در آخرین روز سال ۱۳۲۹ تصویب شد، اما اجرای آن از تصویب این قانون دشوارتر بود و در حقیقت صنعت نفت ایران تا پایان دوران پهلوی به مفهوم واقعی "ملی" نشد.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: فروش نفت به صورت خام لکه ننگی بر دامان هر ایرانی است و برای جلوگیری از  این عمل با توجه به اینکه ایران در این راستا دارای مزیت نسبی بوده، سرمایه گذاری در بخش تولیدات نفتی و گازی وافزایش تولید مشتقات برگرفته از نفت می باشد که در حقیقت با انجام این کار به سمت صنعتی شدن می توان حرکت کرد.

وی عنوان کرد: اگر نفت را به صورت خام به سایر کشورها نفروشیم و در داخل کشور اقدام به تولید مشتقات نفتی کنیم این امر باعث ایجاد درآمد و سود دو چندان می شود.

وی تصریح کرد: اکنون در زمینه خودرو و سوخت آن در دنیا تکنولوژی به سمتی حرکت می کند که سوخت بنزین آن ها به حداقل برسد و برقی شوند و در این راستا ایران می تواند با تولیدات صنعتی حاصل از نفت به درآمدهای نفتی خوبی دست پیدا کند.

به گفته این کارشناس مسائل سیاسی، با داشتن مزیت نسبی نفت می توان با کشورهای دیگر به رقابت بپردازیم ولی هنوز که هنوز است ما به دنبال این هستیم که نفت ایران را دیگران بخرند و به نظر بنده با توجه به‌ این که مدعی صنعتی هستیم فروش این محصول به صورت خام کار شایسته ای نبوده و باید وابستگی خود را به کشورهای دنیا کاهش داده و در همه زمینه ها مستقل عمل کنیم.
 
وابستگی ایران به نفت؛ عامل رشد منفی اقتصاد

یعقوب کریمی، یکی دیگر از کارشناسان سیاسی در گفت وگو با خبرنگار ما بیان کرد: یکی از اصلی ترین چالش ها در دهه20 بحث ملی شدن صنعت نفت و کوتاه کردن دست انگلیس از نفت ایران بود.

وی گفت: ملی شدن صنعت نفت یکی از آرمان های ایران بود که با تلاش افرادی مانند کاشانی و مصدق این امر رقم خورد، اما بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲و انعقاد قرارداد کنسرسیوم، شکل جدیدی از غارت نفت ایران در دستور کار قرار گرفت.

این کارشناس سیاسی مطرح کرد: نقش ایران در جایگاه جهانی براساس نقش استقلال، آزادی جمهوری اسلامی است، نه شرقی و نه غربی؛ بر این اساس با توجه به جایگاهی که ایران در عرصه بین المللی دارد نقش بسیار موثر پررنگی در منطقه داشته و دارد.

وی با بیان اینکه وابستگی اقتصاد به نفت باعث منفی شدن رشد اقتصاد ایران است، اذعان کرد: توجه به اقتصاد غیرنفتی باعث رونق تولید و تحقق خواسته مقام معظم رهبری می شود، وقتی صادرات بیشتر شود دشمن نمی تواند ما را تهدیدکند زیرا در تمامی عرصه ها ایران حرف ها اول را می زند همچنان که در زمینه درمان و بهداشت این مهم را نشان دادیم.

کریمی افزود: علی رغم اینکه رهبر انقلاب سالیان متمادی بر معیشت، تولید داخلی، اقتصاد مقاومتی، حمایت از کالای ایرانی تاکید دارند، متاسفانه دولت ها کمتر به این مورد توجه کرده و همین نگاه و توجه به بیرون مشکلات را بیشتر کرد در صورتی که، تولید در داخل باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اقتصاد کشور باید به سمت صادرات غیر نفتی سوق داده شود، ادامه داد: با ی مدیریت قوی و استفاده از توان داخلی، نیروی جوان و اهمیت دادن به این قضیه می توان مانع خام فروشی نفت شد.

 انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcj8mevyuqetyz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما