تاریخ انتشار :شنبه ۴ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۳۰
افراد روزه‌دار طی روز در معرض کم‌آبی قرار می‌گیرند و مواد زائد با غلظت بالا در ادرارشان دفع می‌شود بنابراین کسانی که سنگ کلیه و مجاری ادرار دارند باید توجه ویژه‌ای به سلامت دستگاه ادراری در ماه رمضان داشته باشند.
آیا افراد مبتلا به سنگ کلیه می‌توانند روزه بگیرند؟
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، بر اساس موازین اسلامی بیماران از روزه‌گرفتن معاف هستند، اما هرساله افراد بیمار زیادی برای رعایت آداب و رسوم اسلامی، تمایل به روزه‌گرفتن دارند.
 
 روزه‌داری در بیماران دارای سنگ کلیه باتوجه‌به محدودیت مصرف مایعات و کم‌آبی بدن در طول ماه رمضان، تبدیل به یکی از دغدغه‌های مهم جامعه پزشکی شده است.
 
 هرساله با شروع ماه مبارک رمضان، نگرانی در مورد سنگ کلیه و روزه‌داری شدت پیدا کرده و حفظ یک رژیم غذایی سالم نه‌تنها به دفع سنگ‌های کلیه کمک می‌کند، بلکه منجر به پیشگیری از تشکیل آن‌ها خواهد شد.
 
 روزه‌داری در بیماران دارای سنگ کلیه بد نیست، سنگ‌های کلیه توده‌های جامدی هستند که با تبلور مواد شیمیایی و مواد معدنی در ادرار تشکیل می‌شوند این مواد شیمیایی و معدنی، مانند کلسیم و اسیداوریک، همیشه به مقدار کمی در بدن وجود دارند و مقدار اضافی معمولاً با ادرار شما خارج می‌شود و در برخی موارد، سطح بالای آن‌ها می‌تواند منجر به تشکیل سنگ کلیه شود.
 
مکتب طب سنتی ایران، مکتب کل‌نگر است که راه‌حل‌هایی اصولی مختص شرایط مختلف ارائه می‌دهد که از اصول اولیه طب سنتی، «حفظ سلامتی بر اساس تصحیح روش زندگی» است.
 
 روزه‌داری در بیماران کلیوی به‌شرط داشتن یک رژیم غذایی سالم ممکن است
 
 منصور شهرکی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: روزه‌داری در بیماران کلیوی یکی از مباحثی است که سال‌ها پزشکان، متخصصان روی آن تحقیق می‌کنند، طبق مطالعات علمی شاید روزه برای بیماران دارای التهاب کلیه و پیوند کلیه ضرری نداشته باشد؛ اما خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد.
 
 شهرکی اذعان کرد: بسیاری از افراد در طول این ماه آب کافی بین افطار و سحری نمی‌نوشند و بدن خود را به‌درستی هیدراته نمی‌کنند؛ برای همین در طول ماه رمضان و بلافاصله پس از آن، ممکن است تعداد سنگ کلیه و دردهای ناشی از آن افزایش یابد.
 
 وی خاطرنشان کرد: روزه‌داری در بیماران دارای سنگ کلیه اگر به شکل درست نباشد، فرد را متحمل درد شدیدی می‌کند، درد ناشی از سنگ کلیه از پشت شروع می‌شود و به جلوی شکم به‌صورت اسپاسم ظاهر می‌شود و ممکن است باحالت تهوع و استفراغ همراه باشد.
 
 متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: بیماران مبتلا به سنگ کلیه می‌توانند در ماه رمضان روزه بگیرند؛ به شرطی که روزانه سه لیتر آب بنوشند، آن‌ها می‌توانند مصرف آب خود را در طول روز طوری برنامه‌ریزی کنند بین افطار تا وقت خواب یک لیتر آب و در وعده سحری بنوشند.
 
 شهرکی افزود: یکی دیگر از نکات مهم برای روزه‌داری در بیماران دارای سنگ کلیه، کاهش مصرف پروتئین حیوانی است، بیماران مبتلا به سنگ کلیه باید مصرف پروتئین حیوانی خود را محدود کنند؛ زیرا باعث القای کلسیم به بدن و افزایش دفع آن از طریق ادرار می‌شود.
 
 وی گفت: نکته مهم دیگر در مورد سنگ کلیه و روزه‌داری این است که باید از مصرف غذاهای حاوی قندهای تصفیه‌شده خودداری کرد این مواد غذایی لوزالمعده را برای ترشح انسولین تحریک می‌کنند و دفع کلسیم را افزایش می‌دهند.
 
 متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: روزه‌داری در بیماران کلیوی به‌شرط داشتن یک رژیم غذایی سالم ممکن است؛ در واقع مصرف منابع پروتئینی گیاهی، مانند سبزی‌ها و میوه‌ها، می‌توانند به عملکرد بهتر کلیه‌ها در ماه رمضان کمک کند منابع پروتئین گیاهی مانند؛ سویا، ذرت، عدس، نخود و لوبیا برای مصرف در ماه مبارک رمضان مناسب هستند.
 

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcjioevmuqeiaz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما