تاریخ انتشار :سه شنبه ۷ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۲
امام‌جمعه زابل گفت: امام حسن مجتبی (ع) دومین پیشوای معصوم مشهور به داشتن حلم حسنیه است و شبیه‌ترین به پیامبر (ص) بود.
امام حسن (ع) شبیه‌ترین فرد در کرامت به پیامبر(ص) بود
به گزارش پایگاه خبری «عصرهامون»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی عزیزی با تبریک ولادت باسعادت کریم اهل‌بیت (ع) امام حسن مجتبی علیه‌السلام در گفتگو با خبرنگار اوشیدا بیان کرد: راه‌ورسم پیامبران و ائمه اطهار (ع) در رفتار با انسان‌ها بر اساس محور کرامت بوده و آنان چون کریم هستند در روابط اجتماعی و تعامل اجتماعی بر مبنای کرامت رفتار می‌کردند و تا انسان کریم نباشد نمی‌تواند تکریم کند و رسول خدا (ص) باکرامت‌ترین انسان‌ها بود.

 وی افزود: در مرتبه بعد کسانی که بر اساس آیه تطهیر و مباهله در علم و عصمت و ویژگی‌ها و خصائص هم افق ایشان هستند و پرورش‌یافتگان مکتب وحی و اوصیای آن حضرت هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عزیزی ادامه داد: از جمله چهره‌های برجسته اخلاقی که رفتار و کردارش روشنگر راه هدایت پیشگان است کریم اهل‌بیت امام حسن مجتبی (ع) که دومین پیشوای معصوم مشهور به داشتن حلم حسنیه است و شبیه‌ترین به پیامبر (ص) بود.

 وی درباره شباهت امام حسن به پیامبر اسلام (ص) تأکید کرد: امام حسن مجتبی علیه‌السلام در همه موارد وجود مقدس امام سیره پیامبر اسلام (ص) را ادامه می‌دهند. شباهتی که در خوی، رفتار، آقایی و بزرگ‌منشی از پیغمبر به حضرات معصوم عطا شده است. انس ابن مالک می‌گوید: «هیچ فردی از لحاظ چهره شبیه‌تر از امام حسن (ع) به پیغمبر (ص) نیست.» در روایتی از امیرالمؤمنین (ع) آمده است که امام حسن (ع) از سینه تا سر شبیه‌ترین فرد به حضرت محمد (ص) بودند به شکلی که هم شباهت جسمی و هم شباهت روحی و خلقی به ایشان دیده می‌شود.
 
 امام‌جمعه زابل تصریح کرد: شخصیت و فضیلت امام حسن مجتبی (ع) را در لابه‌لای آیات قرآن و روایات نبوی باتوجه‌به آیات تطهیر، مباهله و... می‌توان یافت و آن حضرت خلق‌وخوی قرآنی داشت و مصداق عینی انک لعلی عظیم بود.

 وی ادامه داد: رفتار کریمانه آن حضرت ریشه در اصل شرافت و نفاست ذاتی که برخاسته از عقل و حلم بود، استوار بود.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین عزیزی با اشاره به انفاق حضرت امام حسن (ع) افزود: وقتی حضرت امام حسن مجتبی (ع) می‌دیدند با نگه‌داشتن مال خود، مالی که با تلاش به‌دست‌آمده، عده‌ای در جامعه گرسنه می‌مانند و دردی از جامعه کاسته می‌شود انفاق می‌کردند نه اینکه برای خودنمایی دست به چنین عملی بزنند. ایشان متوجه بودند که جامعه بیش از ایشان به دارایی‌شان نیاز دارد و توجیهی نمی‌بیند این دارایی را نزد خود نگه دارد و روح ایشان اهتمام می‌ورزد و تمام ثروت خود را برای رضایت خدا تقسیم می‌کنند.
 
 وی با اشاره به شخصیت آن امام خاطرنشان کرد: شخصیت سبط اکبر دامنه شخصیّت بی‌مانند سبط اکبر پیامبر (ص) امام حسن مجتبی علیه‌السلام آن‌قدر وسیع و گسترده است که آثار و نشانه‌های آن در تمام کتاب‌های حدیث، تراجم، سیره، تاریخ و مناقب فراوان به چشم می‌خورد.
 
 امام جمعه زابل تأکید کرد: تواضع، فروتنی، خداترسی تواضع، فروتنی، خداترسی، روابط حسنه، احترام متقابل و کمک به بینوایان از ابعاد برجسته زندگی آن سرور جوانان بهشتی است. آن بزرگوار بازویی علمی، قضایی و نیرویی بسیار کارآمد برای حکومت علوی و شخص امیرمؤمنان علیه‌السلام بوده است.

انتهای خبر/
https://asrehamoon.ir/vdcepf8zojh8pvi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما